Változásmenedzsment és folyamatjavítás

Ez a bejegyzés a változások kezelésében segít neked. Arról olvasol majd, hogyan működik a változásmenedzsment a gyakorlatban.

Az életben egy valami állandó, és ez a változás!

Mi van akkor, ha baj van? Ha érzed, hogy a káosz átveszi a hatalmat feletted és a céged felett? És mi van akkor, ha csak te egyedül látod a vezetői székedből, így nem mehet tovább! Egyre jobban hiszel abban, hogy a problémákat másképp kell kezelned. A változásmenedzsment az az eszköz , amire szüksége van ebben az esetben a vállalatodnak.

És mi van akkor, ha fogalmad sincs hogyan kezdj neki a változások elindításának?

Hogyan állítsd magad mellé a kollégáidat, hogy a változásmenedzsment ne fokozza tovább a nehézségeket, hanem elindítson egy javító folyamatot?

John P. Kotter: A változások irányítása című könyvében összefoglalja a változás folyamatának szakaszait. A pontos összefoglalás alapján és a saját kiegészítésem segítségével könnyedén eligazodhatsz az egyes lépések között, ha változásmenedzsment szükségességét érezed a vállalatodnál.

Milyen lépések szükségesek egy sikeres változásmenedzsment végrehajtásához?

  • A változás halaszthatatlanságának érzékeltetése.

Tanácsadói munkám során azt látom, hogy ez a legnehezebb feladat. A változás mindig azzal jár, hogy kizökkensz a megszokottból és ki kell lépned a komfort zónádból. A változásmenedzsment iránti félelem abból fakad, hogy az első fogaskerék elindításától hosszú nehéz lépések vezetnek addig , míg az egész szerkezet magától jár! De, ha el sem indítod, akkor berozsdásodik és a rozsda bizony elporlasztja a fémszerkezetet!

Az is nehéz feladat, hogy időben érzékeljed valóban változásmenedzsmentre van szükséged.

A lean azt tanítja, hogy a készletezés elfedi a problémákat. Ha mindig mindenből van elég, alapanyagból, emberi erőforrásból és pénzből is, akkor nehezebb észrevenni a hibát a szervezetben és a folyamatokban.

A jelenlegi felgyorsult gazdasági rendszer azonban csak azt tudja garantálni, hogy semmi nem marad hosszú távon így. Bármikor jöhet egy olyan piaci változás, ami már kihozza az elfedett problémákat, és adott esetben térdre kényszeríti a vállalatodat. Ezért kell vezetőként felelőséggel tekintened a vállalatod működésére és nem elhanyagolni azokat a stresszforrásokat, amik rendszeresen jelentkeznek.

  • A változást irányító csapat létrehozása.

Véleményem szerint a munkavállalók nagy többsége pozitívan áll a vezetőjéhez és elkötelezett a vállalathoz. Igen kevés azon kollégák száma, akik nem szeretnék, ha jobban működne a szervezet és ezáltal fenntarthatóbb lenne a cég, ahol dolgoznak. Egy változásmenedzsment elindításánál a legfontosabb a megfelelő kommunikáció és a bizalom. Ha bízni tudsz az embereidben, a csapat melléd fog állni!

Ha már elindult a változásmenedzsment, nagyon fontos hogy a jövőkép meghatározott célokat tartalmazzon!

  • Jövőkép és stratégia kidolgozása.

Meg kell határoznod egy vállalati célt, ami a változásmenedzsment húzó ereje lesz. A stratégia kialakításánál pedig oda kell figyelned, hogy elérhető, és érthető célokra bontsad fel a vállalati célodat.

  • A változtatás jövőképének kommunikálása.

Tömegeket lehet megmozdítani rendszeres és lelkesítő kommunikációval. Ki kell használnod ennek erejét a változásmenedzsment sikere érdekében. A hangsúlyt arra kell helyezned, miért lesz jó a vállalatnak és miért lesz jó a vállalat munkatársainak.

  • Az alkalmazottak hatalommal való felruházása az átfogó cselekvéshez.

Mindenkinek szüksége van segítségre, neked is. Mivel neked is csak 24 órából áll egy nap, és ebbe bele kell férnie a családnak, a munkának és az „énidőnek” is. A harmónia megteremtéséhez fontos a delegálás szerepe a változásmenedzsment folyamatában.

  • Gyors győzelmek kivívása.

Olyan projekttel indítsd a változást, ami átlátható és biztosan sikeres. A változások lépéseit, lépéseinek előnyeit és a csapatot ismertesd meg minden kollégáddal. Ezzel eloszlatod a félelmet, ami az új folyamatokat és a szervezet létrejöttét érinti.

A kialakított új rendszerek fenntartására nagy hangsúlyt kell fektetni! A változásmenedzsment egyik kulcsa a visszarendeződés megakadályozása!

  • Az eredmények megszilárdítása és további változások elérése.

Ha kialakítottál valamit, ami működik, akkor ne engedd a visszarendeződést. Szánj időt az életben tartására, és a folyamatos jobbító ötletek bevezetésére. Ez a változásmenedzsment legkritikusabb pontja. Innen még könnyedén visszazuhanhatsz sajnos a kiindulópontig. Sokkal kevesebb energia odafigyelni egy már kialakított szervezetre és a folyamatok betartására, mint előről kezdeni.

  • Az új megoldások meggyökereztetése a kultúrában.

Ha megállsz az elért szinten egyszer csak azt veszed majd észre, hogy megint úgy érzed valami baj van. A változó világ megköveteli tőled a folyamatos fejlesztést és a fejlődést. A hosszú távú piacon maradás titka pedig a változás képessége!