A Cégfejlődés Szakaszai Online tréning negyedik fejezetéhez érkeztünk. Az előző fejezetben a felnőttkor előnyeit tekintettük át – a céged valódi pénztermelő géppé, fejőstehénné vált, megbízhatóan produkálva a bevételt és az egyre nagyobb nyereséget.
Van azonban egy rossz hírünk: ez az állapot sem tart örökké.
Elöregedés vagy megújulás?
Ha a piaci környezet nem változna, akkor a vállalat is örökké élhetne változatlan hatékonysággal és működési metódussal. A piaci környezet azonban változik: a technológia, az igények, az értékrendek folyamatosan változnak és ezzel párhuzamosan a kiválóan felépített cégek is elöregednek. Gondolj csak arra, hogy a két évszázadon át virágzó analóg fényképezési technológia hogyan tűnt el a digitális átalakulás hatására. Vagy arra, hogyan tűntek el néhány év alatt hatalmas telefongyártó cégek a süllyesztőben, amikor az okostelefonok forradalmasították a mindennapi életet.
Ha egy vállalat későn kapcsol, akkor a megváltozott helyzethez csak erős költségmegtakarítással, radikális átépítéssel tud alkalmazkodni. Ez nem mindig sikerül, ezért sok vállalat végighalad a teljes életcikluson, a hanyatláson keresztül a teljes megszűnésig.
Hogyan léphetsz rá a megújulás útjára?
A felnőttkor fázisában kialakítottad a munkavállalói fejlesztői csapatokat. Bevontad a dolgozókat a vállalat folyamatos fejlesztésébe. A vállalat tőkeerős, képes az innovációra. Minden feltételed megvan tehát, hogy proaktívan alkalmazkodj a jövőbeni változásokhoz.
Eljött a tudatos változásmenedzsment időszaka. Aktívan kell keresned a változás és megújulás formáit. A megújulás fázisában a folyamatos és tudatos átalakítás, változás áll a középpontban. Aktív figyelemmel kell kísérni a demográfiai, gazdasági, technológiai és politikai változásokat és rutinosan reagálni rájuk. Figyelni a cégen belüli mozgásokat és megújítani a dolgozói, vezetői csapatot.
A tudatos megújulás képessége független a cég méretétől. Természetesen egy bizonyos méretre és tőkére szükség van ahhoz, hogy technológiába, szervezetfejlesztésbe fektessél. Nem kell azonban nemzetközi cégóriássá válnod. Ha eljutottál a felnőttkorig, akkor jó eséllyel elérted az ehhez szükséges cégméretet.
Hogyan alakíthatod ki a megújulás kultúráját?
Az ember természeténél fogva nem kedveli a változásokat, különösen, ha meg van elégedve a jelenlegi állapotával. Éppen ezért tudatosan kell az embereket a megújulás kultúrájára nevelned. Érdemes külső segítséggel meghonosítani a projekt kultúrát, kialakítani a kreatív fejlesztő csapatokat a vállalat minden szintjén. Élő kommunikációban kell maradnod a külvilággal is és a változásokat megfelelő formában rendszeresen közvetítened kell a dolgozók felé.
Ez komoly és tudatos szervezetfejlesztést igényel. A tudatos innováció megtanulható, a kreatív problémamegoldás eszközei is bejáratottak. Olyan vállalatot tudsz így kialakítani, ami abszolút jövőálló.
Arra érdemes törekedned, hogy a külső és belső változások figyelembevételével te alakítsd a jövőt és ne a jövő alakítson téged.
Milyen segítséget kaphatsz a cégfejlesztéshez?
Ezzel a fejezettel a négy részes online tréningünk végére értünk. Áttekintettük a cégfejlődés szakaszait a cégalapítás ötletétől kezdve a felnőttkoron át egészen a tartós megújulásig vagy megszűnésig.
Talán máris sikerült beazonosítanod, hogy melyik fázisban tart a vállalkozásod. Ha már sikerült kialakítanod a megújuló, jövőálló, stabil vállalkozást, akkor biztosan jól értetted, hogy miről beszéltünk. Ha ez még nem sikerült, akkor viszont érdemes időt szánnod a továbblépés stratégiájának kidolgozására.
Ha még nem vetted igénybe, úgy most mindenképpen ajánljuk, hogy vedd igénybe az ingyenes online helyzetfelmérő beszélgetést. Ennek során közösen meghatározhatjuk, mire van neked éppen most leginkább szükséged.
Egyeztess velünk időpontot a Facebookon keresztül vagy vedd fel velünk a kapcsolatot a kapcsolatfelvételi űrlapon!
Vegyétek fel velem a kapcsolatot az alábbi elérhetőségeken!