Ebben az online tréningsorozatban arról beszélgetünk, hogy melyek a cégfejlődés tipikus állomásai, az egyes szakaszokban milyen problémák vannak. Arról is hallasz, mire kell figyelned az egyes szakaszokban, hogy a céget megfelelően menedzseld.

Ehhez a feladathoz Adizes modelljét vesszük alapul, ami az emberi életciklusokhoz hasonlítja a cégek életciklusát. Ezzel egy nagyon érthető, részletgazdag és pontos modellt kapunk a vállalati feladatok meghatározásához.

Az udvarlás és a születés fázisa

Az udvarlás fázisa tulajdonképpen az a pont, amikor valaki elhatározza, hogy vállalkozni fog. A tulajdonos elkötelezettsége, ötletei, elképzelései azok, amik elindítják és létrehozzák a szervezetet. Ha az elképzelést nem követik tettek, akkor a vállalkozás alvó állapotba kerül. Éveken keresztül dédelgeti magában valaki a cégalapítás álmát, mire létre tudja hozni azt.

A születés pillanatában hatalmas kockázatvállalás jellemzi a legtöbb vállalatot. Hiányzik a következetes elgondolás, legtöbbször minden megbízást elvállalnak, hogy alapot teremtsenek a cégalapításra.

A csecsemőkor fázisa

Ha sikerül hozzájutni az első megbízásokhoz, a vállalat elérkezik a csecsemőkorba. Ez a korszak a termékfejlesztés, szolgáltatásfejlesztés időszaka. Nagyon sok energiát fektet a vállalkozás abba, hogy megfelelő minőségben kiszolgálja a felmerülő megrendelői igényeket. Erre a fázisra sokszor jellemző a bizalmi alapú együttműködés. A vállalkozó megkeresi ismerőseit, támogatást, erősítést keres. A lefektetett szabályok hiányoznak, a megérzések és az intuíció mentén vezetik a vállalkozást.

Veszélyforrások ebben a fázisban

A spontaneitás, kreativitás nagy szerepe és a stratégia hiánya komoly veszélyforrást jelent a csecsemőkor fázisában. Számos vállalatot alapítottak egy nagyszerű ötletre, ami aztán még a prototípusnál sem jutott tovább. Megint máshol hiányoznak a források az infrastruktúrára vagy nem sikerül értékesíteni az amúgy kiváló terméket.

A vállalat emiatt nem tud kinőni a csecsemőkorból. Folyton improvizálva néhány évig felszínen tartja magát majd vagy csődbe megy, vagy a vállalkozó fárad bele ebbe a folyamatos stresszbe.

Milyen támogatást vehetsz igénybe a születés és csecsemőkor szakaszában?

Döntő szerepe van annak, hogy már az elején legyen világos célkitűzés arra, hogy hova akarsz vállalkozóként eljutni. Ha van a fejedben egy stratégia és egy megvalósítási terv, akkor sokkal hamarabb növekedési pályára állhat a céged.

Sokkal stabilabb és kiszámíthatóbb lesz a cég növekedése, ha már ezen a ponton tudatos lépéseket teszel. Igénybe veheted szakemberek segítségét, pl. a marketing vagy a pénzügyi tervezés területén. A felszabaduló időt cégépítésre tudod fordítani.

A tudatos stratégia alkotásnál nem kell nagy dolgokra gondolni. Már egy 2-3 órás coaching is segít neked sokkal tisztábban látni a feladatokat. Egy külső szemlélő sok mindent pontosabban lát, sok dologra rávilágíthat és ötleteket hozhat elő.

Még egy dolog fontos a cégalapítás elején. A képzés és fejlődés azokban a készségekben, amelyekre később nagy szükséged lesz: vezetői kommunikáció, folyamatszervezés, értékesítés, szervezetfejlesztés. Ezekre ekkor még nincs közvetlenül szükséged. Amikor azonban már átléptél a következő fázisba, rengeteg hibát és felesleges kört takarítasz meg azzal, ha már az elejétől jól csinálod.

Még akkor is – sőt, főleg akkor -, ha egyedül állsz a cégalapítás elején érdemes személyes segítséget igénybe venned. Keress egy mentort, tanácsadót, akinek tapasztalata van.

Tőlünk is kérhetsz ingyenes online tanácsadást. Ezt megteheted a weboldalunkon található kapcsolatfelvételi űrlapon keresztül, vagy foglalj időpontot közvetlenül a Győri Tréning Facebook oldalán! Az ingyenes tanácsadás segít abban, hogy még konkrétabb és tisztább képet kapj a céged jelenlegi állapotáról!