Hogyan érheted el, hogy mindenki odafigyeljen rád? A meggyőző érvelés 4 eszköze segít neked ebben.
A meggyőző érvelés 4 eszköze egyszerűen használható. Könnyű, szinte gyerekjáték alkalmazni, mégis nagyon sokan figyelmen kívül hagyják őket. Az eredmény pedig:
- gondolatban máshol járó, figyelmetlen résztvevők egy megbeszélésen
- elkalandozó és érdektelen ügyfelek egy értékesítési tárgyaláson
- vásárlók, munkatársak, családtagok, akik félreértik, amit mondasz nekik.
A meggyőző érvelés 4 eszköze – felsorolás
A hatékony beszámolók, termékbemutatók és érvelések négy alapvető szabály betartására épülnek. Ezek mindegyike külön-külön is garantáltan felturbózza az információ átadás hatékonyságát:
- Céltudatosság
- Strukturáltság
- Rövidség
- Szemléltetés
Egyszerű szabályok ezek, betartásuk mégsem magától értetődő. Lássuk őket részletesen!
1) Céltudatosság
Kísérletek mutatják, hogy az egyidejűleg fejben tartható információk száma maximum 7. Még a memóriaművészekre is igaz ez – ezért segítenek magukon memóriafogasokkal.
Mi következik ebből? Az információk számát érdemes maximum 5-ben meghatározni. Ez igaz a termékismertetésre, a beszámolókra egyaránt. A meggyőző érvelés 4 eszköze közül ez az első, amire figyelned kell.
Fókuszálj tehát kizárólag az általad kitűzött célra, az elérendő eredményre, hatásra!
Az értékesítésben ez azt jelenti, hogy csak az ügyfelet érdeklő előnyökre koncentrálsz. A számára releváns előnyökből kiemelsz hármat, és arra fűzöd fel a termékbemutatást. Ez sokkal hatásosabb, mint a részletes termékleírás.
Egy értekezleten tartandó beszámolónál pedig törekedsz arra, hogy 3 lényegi pontot tárgyalj és legfeljebb 5 percig beszélj. Ezért mindenki hálás lesz neked. Sokáig tartó fejtegetés helyett egyetlen jól irányzott csapással végzed ki a témát és az értekezlet békésen haladhat tovább.
Persze előfordul, hogy több információt kell átadnod, mint hármat. Ilyenkor – és minden más esetben is – a strukturált, követhető és megjegyezhető felépítésre támaszkodhatsz.
2) Strukturáltság – a meggyőző érvelés második eszköze
A legtöbb ember, ha felkészületlenül beszél valamiről, csapongani kezd. Lényegtelen dolgokat túl sokáig tárgyal, az információk nincsenek egymásra építve, s ha még ráadásul bőbeszédű is, mindenről eszébe jut még egy példa vagy történet. A meggyőző érvelés 4 eszköze közül ez második, amire figyelned kell – az érvelés legyen szigorú rendben felépített, mindig jól követhető.
Az írott szövegben a bekezdések és kiemelések segítik a figyelem fókuszálását és a tartalom megértését. Az élő beszédben ugyanez a szerepe a világos és egyértelmű felépítésnek, az érvelési struktúra betartásának.
Klasszikus felépítés például a bemutató hármas tagolása: 1) bevezetés 2) tárgyalás 3) befejezés. Már az iskolai irodalom dolgozatokat is ebben a felépítésben kellett írni. Mégsem magától értetődő, hogy egy bemutatónak van eleje, közepe és vége.
Hogyan lesz jó a hármas felépítés?
- Bevezetés – a téma megnevezése mellett igyekszel felkelteni az érdeklődést valamilyen ténnyel, kérdéssel, problémával.
- Tárgyalás – az információkat egymástól jól elkülöníted, 3-5 információt adsz hozzá és alkalmazol példát esetleg történetet is.
- Befejezés – összefoglalod az eredmények lényegét és nem feledkezel el valamilyen cselekvésre való felszólításról sem.
Az információk átadásánál több bevált felépítési formát követhetsz. Ezek különböző célokat szolgálnak és zseniálisan segítik a meggyőzést.
Ilyen például
- az 5 ujj technika, amivel összefüggéseket világíthatsz meg
- az álláspont kifejtése, amivel azonnal kiütheted az ellenvéleményeket
- a plusz-mínusz felépítés, ami ravasz módon befolyásolja a hallgatót a saját véleményed elfogadása felé.
A felépítési típusok használatát egy 3-4 órás érveléstechnika tréningen tökéletesen elsajátíthatod. Ezzel óriási előnyre teszel szert a konkurenseiddel szemben.
A felépítési típusok használata egyszerű, bármikor bevethetőek. Könnyedén eléred velük, hogy még jegyzetelés nélkül is emlékezni fognak arra, amit mondtál. A hallgatók kérdései pedig – ha maradnak egyáltalán – konstruktívak és célirányosak lesznek. A döntéshozatali sebesség szárnyakat kap, mindenki lelkes és boldog.
3) Rövidség
Kísérletek szerint az ember maximum 20 percig tud egy témára koncentrálni. Minden, ami ennél tovább tart, információvesztéshez vezet.
Aki nem készül fel egy bemutatóra vagy érvelésre, az hamar elveszíti az időérzékét. Ez pedig csúszást eredményez, ami a figyelem lankadásához vezet. Így alakul ki az a gyakori helyzet, hogy egy megbeszélés kétszer olyan hosszú idő alatt fele annyi témát érint, mint ahogy azt eltervezték.
A meggyőző érvelés 4 eszköze közül tehát ez a harmadik – felezd meg a mondatait számát.
Legyél időtakarékos! Foglald össze 5 percben az üzenetet! Ha mégsem férsz bele 5 percbe, akkor 5 percenként állj meg, tegyél fel egy ellenőrző kérdést vagy foglald össze a lényeget! Csak ezután haladj tovább!
A rövidség egyben a mondatok rövidségét is jelenti.Kerüld az összetett, több részből álló mondatokat. Egy mondatban csak egy információt mondj el. Egyszerre csak egy kérést fogalmazz meg. Csak miután megértették, akkor haladhatsz tovább a következő mondatra.
A prezentációkhoz készíts vázlatot és ragaszkodj hozzá. Kerüld az elkalandozást. Próbáld el a prezentációt, hogy fejlődjön az időérzéked.
A rövidséggel garantáltan kivívod a hallgatók elismerését. Ha nem is értenek egyet azzal, amit mondasz, mindig örömmel fognak hallgatni. Tudják, hogy nem élsz vissza azzal, ami mindenkinek a legdrágább: az idő.
4) Szemléltetés – a meggyőző érvelés klasszikus eszköze
Nevezheted vizualizációnak is, úgy tudományosabb. Miért is fontos a vizualizáció? A képpel alátámasztott információt sokkal hatékonyabban megérti és feldolgozza az emberi agy, mint a száraz tényeket, hosszú mondatokat. A meggyőző érvelés 4 eszköze közül a negyedik technikai – használj prezentációs eszközöket.
A legtöbb ember mégsem prezentál egy értekezleten vagy az értékesítés közben, mivel úgy véli, nincs ideje előkészíteni azt.
Megint mások szövegeket vetítenek ki, ezzel segítve a hallottak megjegyzését. Ez azonban nem feltétlenül segíti, sokszor inkább rontja a beszámoló hatékonyságát.
A jó előadó gondosan válogatja meg a képeket és kulcsszavakat, amiket kivetít a vászonra. Ezzel nemcsak fentartja a figyelmet, hanem olyan információkat is közölhet, amik szóban nem hangzanak el.
A szemléltetésnek vannak szóbeli eszközei is – retorikai eszközöknek hívják őket. Az analógia, a hasonlat, a példa, a konkretizálás és társai megmozgatják a fantáziát, erősítik a meggyőzést.
Mintegy 100 retorikai eszköz közül te is megtanulhatod azt a néhányat, amit rutinszerűen alkalmazva elvarázsolhatod az hallgatóidat. Az eredmény: sikeresebb értékesítés, hatékonyabb vállalatvezetés, gyorsabb karrierépítés!
A meggyőző érvelés fejleszthető képesség!
Már az ókorban híres iskolákban tanulták a karrierre vagy vezetői pozícióra vágyó emberek az érvelés tudományát. Ma is vannak erre a célra képzések és te is igénybe veheted őket!
Ha szívesen fejlesztenéd érvelési képességedet, vedd fel velem a kapcsolatot! Egyénileg is gyakorolhatod mindazt, ami az igazán sikeres embereket segítette sikeressé válni. Mindez online is lehetséges, akkor, amikor neked a legmegfelelőbb.