A McDonald’s monopoly játék vesztesei
2001-ben robbant a botrány, miszerint 12 éven keresztül csalták el a McDonald’s nyereményjátékát a Monopoly-t. Jerome Jacobson ex rendőr ellopta a nyerő szelvényeket, majd ezeket ismeretségi körében osztotta szét. Ezzel 0-ra csökkentve az esélyt, hogy nagyobb összeget lehessen a játékon nyerni. A vállalati döntések kapufája ezzel nem a McDonald’s rúgása, hanem a marketing cégé – a Simon Marketingé, ahol Jerome Jacobson dolgozott.
Amint sikerült az FBI-nak felderítenie a bűntényt, és nyilvánosságra kerültek a részletek a McDonald szerződést bontott a marketing vállalattal. A marketing cég részvénye 100 dollárról 50 centre esett vissza. Soha nem volt még ilyen zuhanás egy nap alatt a tőzsdén!
A vállalati döntések kapufájának több oka is volt, a legnagyobb, hogy a játék biztonságának szavatolására épült az üzlet, amit a történtek maximálisan megingattak. Nézzük meg egyesével a legnagyobb hibákat, amiket a marketing cég elkövetett:
1.Vállalati döntések kapufája:
A vállalat megbízásait 98%-ban a McDonald’s adta. Nincs olyan megbízó és megbízás, ami örökké tart. Változó világunknak köszönhetően nagyon gyorsan változnak a piaci szereplők és a piaci igények. Kizárólag egy üzletre alapozni a cég működését öngyilkosság.
Amint megvan egy nagy üzlet sokan úgy érzik, hogy egyenesben vannak. Azonban, ha a megrendeléseidet megvizsgálod, és a legnagyobb vevőd megrendelési állománya több mint 35%-ot tesz ki, esetleges szerződésbontás esetén komoly bajba kerülhetsz.
Tegyél lépéseket annak érdekében, hogy ez a százalék alacsonyabb legyen, ezzel csökkented a kockázatot.
2. Vállalati döntések kapufája:
A játék biztonságának szavatolására épült az üzlet, mégis egyetlen egy ember kezében volt a nyerő szelvények kezelése, Jerome Jacobson kezében. Mindig volt kísérete, illetve zárjeggyel ellátott borítékokban szállították a címkéket, de soha egyetlen egyszer nem volt egy audit vagy egy ellenőrzés a folyamat közben.
Neked hány kulcsfigurád van a vállalatodnál? Hány olyan munkavállalóra támaszkodsz, aki pótolhatatlan? Hány olyan területe van a vállalatodnak, ami kontroll nélkül üzemel? Melyek azok, amik véthetnek akkora hibát, hogy a cég bukásába kerül?
Mindig, minden egyes területen, minden egyes folyamatot auditálj rendszeresen! Azoknak a lépéseknek, amik pedig a vállalatod lelkét adják dolgozz ki ellenőrzési rendszert.
A Simon Marketing egyik napról a másikra került olyan helyzetbe, hogy be kellett zárnia gyártóüzemeit Chicago-ban, Los Angeles-ben, Atlanta-ban, London-ban, Párizs-ban, Hong Kong-ban és több egységet Kínában.