Vannak cégek, ahol “már volt tréning” és mégsem érzékelik az előrelépést. Jellemzően ők azok, akik óvatosak a tréningekkel kapcsolatban. Úgy gondolkodnak: mivel a tréning ritkán hoz mérhető eredményt, csak akkor költenek rá, ha van rá felesleges pénz. Felmerül tehát a kérdés: mi a hatékony tréningek titka? Hogyan kell úgy tréningeket tartani, hogy azoknak látható eredménye legyen?

Nos, a tréning nem véletlenül kapta nevét: pontosan úgy működik, mint a sportban. A hatékony tréningek is csak akkor hatékonyak, ha rendszeresen kerülnek megtartásra. Ezzel szemben bármilyen intenzív gyakorlat sem hoz maradandó változást, ha csak rövid ideig tart.

A rendszeresség fontosságát a hatékony tréningeknél a tapasztalat mindig igazolja. Azoknál a cégeknél, akiknél néhány éven keresztül évi két tréning megtartásra kerül – első félév / második félév felosztásban – , a teljes vállalati kultúra átalakul. Érdekes módon mindig ezek a csapatok nyerik meg az országos értékesítési versenyeket, mindig ezeknél a cégeknél a legjobb művezetői gárda, a legkevesebb a hiba.

Minden jó csapat mellé kell egy jó tréner. A rendszeresen tartott, hatékony tréningek ütőképessé tesznek minden csapatot.

Hogyan szervezz hatékony tréningeket?

1) A hatékony tréningek egymásra épülnek, sorozatot alkotnak

Az emberi tanulás és készségfejlesztés az ismétlésre és gyakorlásra épül. Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy rendszeresen tartasz képzéseket. Egy új készség megtanulása akkor hatékony, ha a tanulást gyakorlati alkalmazás követi, majd azt a tapasztalatok feldolgozása és rögzítése. Erre épülhet rá a következő tanulási egység.

A jó tanulási módszer képlete a következő: ismeretfelvétel => gyakorlati alkalmazás => tapasztalatok feldolgozása => új ismeretfelvétel

Hogyan néz ki a gyakorlatban egy hatékony tréning sorozat? Vegyünk példának egy értékesítési tréninget! Az értékesítés többfajta készséget igényel, amik egyetlen tréningen belül nem fejleszthetők hatékonyan. Érdemes ezért külön tárgyalni őket, pl. az egyik tréning foglalkozhat a kérdezéstechnikával, a másik a termékbemutatással, a harmadik az ellenérvkezeléssel. Egy aktuális tréning modul végén az értékesítő gyakorló feladatot kap. A következő tréning a tapasztalatok feldolgozásával kezdődik, így segítve a tanultak gyakorlati alkalmazását. A gyakorlás és visszacsatolás segít a valódi haladásban, miközben az értékesítési vezető már menet közben látja, hogyan javul az értékesítők munkája.

2) Gondolkodj apró lépésekben

Ha már sorozatokban gondolkodsz, arra is figyelhetsz, hogy a tréning ismeretanyaga minden alkalommal teljes mértékben befogadható legyen. Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy egyszerre csak kisebb célt tűzöl ki.

Mit is érts kisebb cél alatt?

Amikor egy tréning elején a résztvevők elmondják, hogy mit várnak el a tréningtől, akkor gyakori válasz: “egy dolgot, amit az életben is alkalmazni fogok”.  A válasz logikus és érthető: ha a tréning tele van tömve új technikákkal, azokból csak egyet, maximum kettőt vihet a résztvevő magával haza. Ez viszont azt is jelenti, hogy egy ismeretekkel teletömött tréning 90%-a nem hasznosul.

Miért ne fordítanád meg a dolgot? Ahelyett, hogy 10 technikával foglalkoznál a tréningen, amiből a 10 résztvevő mindegyike mást és mást visz haza, foglalkozz csak 1 technikával, amit mind a 10 résztvevő hazavisz. Így pontosan tudod, hogy a tréning eléri a célját mindenkinél, ezzel időt és pénzt takaríthatsz meg.

Mi történik azokkal a technikákkal, amik fontosak, de nem kerültek bele a tréningbe? A válasz egyszerű: a következő tréningeken foglalkozunk velük! A hatékony tréningek kisebb ismeretanyagot tartalmaznak, azt viszont alaposan megtanítják.

3) Gondolkodj abban, amire a résztvevőknek szüksége van

Két dolog veszélyezteti a tréningek hatékonyságát: ha helytelenül akarsz spórolni az idővel vagy a pénzzel.  Sokszor az egy főre jutó részvevői költségből (legyen minél kevesebb) vagy a tréningre fordítandó időből (legyen minél rövidebb) – indulnak ki a szervezésnél. Ennek eredményeképpen nagy csoportlétszámú és rövid tréningek keletkeznek, amik nem hatékonyak.

Így például előfordult, hogy a megbízónak összesen 10 olyan alkalmazottja volt, akiket tréningre szeretett volna küldeni: mondjuk 5 értékesítő és 5 ügyfélszolgálatos. Annak érdekében, hogy ne kelljen két tréninget tartani és ezzel pénzt takarítson meg, összevont tréninget tartott azzal az indokkal, hogy “jó ha megismerik egymás munkáját is”. Ezek a tréningek ritkán sikerültek jól. A résztvevők közül váltakozva hol az ügyfélszolgálatosok, hol az értékesítők unatkoztak.

Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy a szükségletekből indulsz ki. A tréning szervezésekor érdemes végiggondolni, kinek mire van szüksége. Amennyire lehet, törekedj arra, hogy mindenki csak azon a tréningen vegyen részt és csak olyan témákkal foglalkozzon, ami valóban érdekli, amire a mindennapi munkájához szükség van.

A Győri Tréningnél lehetőséged van arra is, hogy rövid, fél napos tréningeket igényelj illetve résztvevői létszám alapon határozzuk meg a tréningköltséget. Így nem kell azon gondolkodnod, hogyan használd ki optimálisan a tréning idejét, hiszen csak azért fizetsz, amire a résztvevőknek valóban szüksége van

4) Mit tehetsz még a tréningek hatékonyságáért?

A hatékony tréningek másik titka a tréning után követése. A vezetők szerepe fontos abban, hogy a tréningen résztvevő munkatársak valóban elkezdjék alkalmazni a tréningen tanultakat. 3 legnépszerűbb módszerről itt olvashatsz.

Tudj meg még többet a tréningekről!

Kattints át a Céges Tréningekről szóló oldalra! Megtudod, hogyan használhatod hatékony és olcsó cégfejlesztési eszközként a tréningeket, hogyan építhetsz vele jól működő és nyereségesebb céget! Az oldalon felveheted velünk a kapcsolatot és velünk együtt megtervezheted az igazán hatékony tréningsorozatot a céged számára.