Hogyan érj el többet kevesebbel? A sikeres időgazdálkodás titkai

Ez a cikk segít megérteni a sikeres időgazdálkodás alapjait, csökkenteni a stresszt, és hatékonyabban elérni céljaidat a prioritások és feladatok tudatos kezelésével.

Miért akadályozzák a lehetőségek a sikeres időgazdálkodást?

Az elmúlt évszázadokat, sőt a nem is olyan régi múltat a lehetőségek hiánya jellemezte. Az a hely, ahová egy ember született, és az a környezet, ami körülvette őt, alapvetően meghatározta a lehetőségeit. Bárki érezhette úgy, hogy a környezete az önmegvalósítás útjában áll.

A helyzet mára alapvetően megváltozott. Szüntelenül találkozol újabb és újabb életstílusokkal, életcélokkal, értékrendekkel, az egész világ megnyílt előtted. Sokkal gyakrabban változtathatsz állást, lakóhelyet, kapcsolatot, szakmát, mint régebben. Sokkal kevesebb akadálya van annak, hogy megvalósítsd önmagad. Egész iparágak foglalkoznak azzal, hogy támogassanak az önmegvalósításban. És pont ebben a környezetben egyre jobban növekszik a bizonytalanok és elégedetlenek száma, akik vágyakozva tekintenek egy kiszámíthatóbb és determináltabb világ felé.

Nincs itt valami ellentmondás? Miért nagyobb probléma a túlságosan sok lehetőség, mint a lehetőségek hiánya?

A régi, korlátozott környezetben mindenki csak néhány dolgot csinált egy életen keresztül. Ritkán hagyta ott a szakmáját, nem választott magának évenként új művészeti ágat, sportot vagy hobbit. Ennek pedig volt néhány jó oldala: a sok gyakorlás által kénytelen-kelletlen tökéletesen művelte a saját szakmáját, hobbiját, tudományát. Ezáltal sokkal több sikerélményhez jutott. Nem szakadt ezerfelé és nem aprózódott el az ideje a rengeteg választási lehetőség között. Nem gondolkodott azon, hogyan érjen el többet. Még csak azzal sem vesztegette az idejét, hogy kitalálja önmagát – sok minden eleve adott volt számára, csak bele kellett tanulnia. Ez pedig rengeteg időt takarított meg neki. Stresszmentesebben, hatékonyabban, könnyebben élt.

Miért a „nem” az időgazdálkodás legfontosabb szakkifejezése?

Egy jó időgazdálkodási technikától a legtöbb ember először azt várja, hogy megoldást nyújtson a túlterheltség problémájára. Szeretne a meglévő időkeretbe minél több dolgot belezsúfolni, valamilyen csodálatos módon egyszerre élni aktív és stresszmentes életet, egyszerre figyelni a karrierre és a magánéletre is.

Ezzel szemben már a korai időgazdálkodás könyvek is arról szóltak, hogy az időgazdálkodás legfontosabb szakkifejezése a „nem”. A „nem” több dolgot is takar egyszerre – egyrészt azt a törekvést, hogy csak a valóban szükséges feladatokat végezzük el, de azt is, hogy ne akarjunk mindent egymagunk csinálni és persze azt is, hogy korlátozni kell a célok mennyiségét, aminek elérését kitűzzük.

Először mindenki számára a meglepetés erejével hat, hogy a lassítás, a lemondás, a felkínált lehetőségek visszautasítása az egyik legelső készség, amit az időgazdálkodás során meg kell tanulni. A hatékonyság növelése nem azáltal történik, hogy növeled a cselekvések számát és intenzitását.

Hogyan érj el többet? Mik a sikeres időgazdálkodás alappillérei?

A sikeres élethez és az egészséges önbizalomhoz szükséged van célkitűzésre. Azonban a célok bumerángként vissza is üthetnek, ha nem rendelkezel az önkorlátozás képességével. Érdemes megismerned és nap mint nap gyakorolnod az alábbi fontos készségeket:

  1. A célok és tevékenységi területek redukálása: A legtöbben alábecsülik azt az időmennyiséget és erőfeszítést, amit a siker megkövetel. Túl sok területen tevékenykednek vagy túl sok céljuk van egyszerre és így elaprózzák az idejüket. Válaszd ki tehát azt az 1-2 területet, ami tényleg érdekel vagy amiben tényleg jó vagy – így bele tudod fektetni a megfelelő időmennyiséget ahhoz, hogy sikeressé válj.
  2. Reális és mérhető célok kitűzése: Bármely tevékenységet vagy célt választasz, a határ szinte bizonyosan a csillagos ég lesz. Így bármit is érsz el, mindig elégedetlen és frusztrált maradsz. Fontos tehát, hogy a céljaidat konkrétan és mérhetően fogalmazd meg, azok legyenek elérhetőek a számodra reális határidőn belül.
  3. A prioritások tudatos meghatározása: Törekedj arra, hogy azokat a feladatokat mindenképpen elvégezd, amik a céljaid szempontjából fontosak. Hogyan érj el többet? Határozd meg a prioritásokat és cselekedj azok szerint! Azt kérd magadtól számon a nap végén, hogy a legfontosabb feladatokat elvégezted-e. Ne azt, hogy mindent elvégeztél-e.
  4. A cselekvés mennyiségének a redukálása: Még ha csak egyetlen területtel foglalkozol is, ott is törekedned kell arra, hogy csökkentsd a tényleges feladataid számát. Adj le feladatokat másoknak, delegálj, használj szoftvereket, vegyél igénybe külső segítséget. Legyél főnök a saját életedben: mindig te befolyásolod, hogy mi történik, de a munkát annak adod, aki ahhoz igazán ért. A feladatok delegálása persze nem egyszerű dolog – ehhez meg kell teremtened a feltételeket.

Érdemes megfontolnod az alábbi jótanácsot is: csak akkor tűzz ki magadnak új célt, ha a régieket már elérted vagy feladsz olyan célokat, amik számodra nem olyan fontosak. Ne szaporítsd a céljaidat úgy, hogy nem szabadítasz fel az elérésükhöz elegendő időt.

A sikeres időgazdálkodás alapja tehát a tudatos célkitűzés, a prioritások meghatározása és a feladatok delegálása. Ha ezeket a lépéseket követed, sokkal hatékonyabban és stresszmentesebben érheted el céljaidat.

Szeretnél fejlődni? Vedd fel velünk a kapcsolatot!

About Daróczi Zoltán

dr. Daróczi Zoltán 1998 óta tart vezetői és értékesítői tréningeket. Évente több tucat tréninget tart, így megbízható, rutinos tréner. A Győri Tréning vezető trénere.