3.S Seiso azaz Szisztematikus takarítás

Seiso - Szisztematikus takarítás

Szisztematikus takarítás – és ellenőrzés – (shine- „seiso”) – A takarításnak célja van, a takarítás az ellenőrzés, és a hibamegelőzés egyik módja!

A harmadik „S” nemcsak a berendezések, a munkaterület, a szerszámok stb. tisztaságát, a felseprést és a felmosást jelenti, hanem a segítségével a rendellenességeket is ellenőrizni kell.

Tehát a takarítás célja nem csupán a kulturált munkakörnyezet biztosítása vagy egy előírásnak történő megfelelés, hanem hogy elkerüljed, azonnal észrevedd a gépek, munkaeszközök rendellenességeit, amiket később nehezebb orvosolni, vagy amik selejtet okoznak! Tudatosan kell keresned a szabályozottól, illetve az értékteremtőtől való eltérést.

Takarítási zónák

Hogyan tudod a legjobban alkalmazni ezt a gyakorlatban? Át kell gondolnod hogyan lehet a legnagyobb területeket is átláthatóvá, értelmezhetővé alakítani.

Adott esetben létre lehet hozni un. takarítási zónákat. A takarítási zónák így változó takarítási igényekkel rendelkezhetnek.

Más takarítást igényel egy gép, mást egy raktár és mást egy közlekedő folyosó. Ha ezek között a zónarendszerrel különbséget tudsz tenni, külön utasításokat hozhatsz létre a tisztaság fenntartására és a rendellenességek „felkutatására”.

Ne csak ott legyen takarítás, ami látszik. Célod az legyen, hogy a nagytakarítások mellett minden műszak végén maximum 5 perc alatt olyan állapotot hozhass létre, ahol minden eszköz, berendezés működére készen áll. Fontos, hogy lehetőség szerint szüntesd meg a szennyeződés forrását, ebben nagy segítség lehet kármentő edények használata is.

Minden esetben regisztrálnod kell a rendellenességeket. A következő leckékben elmondom hogyan lehet biztosítani azt, hogy ne csak regisztrálva legyenek, hanem folyamatosan javítva is.

Amit mindenképpen definiálnod kell figyelembe véve a vállalat sajátosságait:

  • Mi az a tiszta, és mi az a rend?
  • Mit kell és milyen gyakran takarítani?
  • Ki fog takarítani és ki fogja ezt ellenőrizni?
  • Mi történik a feljegyzett rendelleneségekkel?

A takarítási utasítás elkészítéséhez segítségül töltsed le a mellékelt Excel filet.

Ha kell alakíts rajta, ha nem akkor csak töltsed fel a megfelelő adatokkal! Ha ezt bevezeted és a következő leckékben leírtak alapján fenntartod, akkor az 5S folyamat bevezetésének alapjait már le is tetted!

A következő leckében azzal fogunk foglalkozni, hogyan lehet elérni a teljes tisztaságot és rendet, illetve hogyan tartsd meg nem csak a tisztaságot és a rendet, hanem az 5S módszert és általa a folyamatos fejlesztést is!