Szinten tartás – továbbfejlesztés (sustaine – „shitsuke”) – Fegyelem! A már meghatározott és kialakított szabványok és folyamatos fejlesztésének fenntartása napi szinten.
Mit jelent a továbbfejlesztés?
Az 5S-nek olyan egyértelmű gyakorlattá kell válnia egy vállalat életében, mint a jelenléti ív vezetésének. Be kell épülnie a napi rutin közé, úgy, hogy hiányozzon a munkatársaknak, ha nem működtetik az 5S-t.
Meg kell tanítani az embereket látni! Folyamatos oktatásokat kell tartanod, amik példákon keresztül vezetik a munkatársakat az 5S módszer elsajátításához.
Az audit szerepe a szinten tartásban
A szinten tartás technikai része az auditban rejlik.
Ami megkopott, cserélni, frissíteni kell, az információt a kopott és már nem értéket teremtő dolgokról az audit adja. A szinten tartáshoz ne mulaszd el az auditot akkor sem, ha látszólag minden rendben van. A továbbfejlesztés nem csak a már rendbe tett terület továbbfejlesztésében lehetséges.
Az auditok gyakorisága csökkenthető, ha rögzült az 5S, és a kultúrába beépülni látszik. Azonban azonnal „sűríteni” kell, ha az eredmények nem erre utalnak. Célszerű az auditok eredményeit egy központi táblán megjeleníteni, ahol a kezdetekig visszamenőleg mutatószámrendszeren keresztül nyomon követheted a tendenciákat.
Az 5S kiterjesztése
Terjeszd ki az 5S-t olyan területekre, kérdésekre, amelyek eddig nem kaptak figyelmet (pl. öltöző, ebédlő).
Ami nagyon fontos, hogy minden új gép esetében, az elrendezés átalakítása esetén, esetleges munkaszervezési változások során aktualizáld és fejleszd a szabványokat magát az ellenőrzési/auditálási folyamat rendszerét, felelősöket stb. tehát mindent, ami az 5S-sel alakítottál ki. Elemi része itt is, mint minden egyes folyamatfejlesztési lépésnél az emberek bevonása!
Ideális célállapot az, ha a vezetői szintű auditokon már nincs feljegyezhető nem megfelelőség, legfeljebb továbbfejlesztési javaslat.
Példa a szinten tartásra (Nálad is működhet)
Egy nagyvállalat vezetője minden hónapban legalább kétszer körbe megy a gyárban a fényképezőgépével. Lefényképezi a nem megfelelőségeket és azt is, ami büszkeséggel tölti el.
Az így elkészült képeket kinyomtatja (egy oldalra több képet) majd hozzáírja kérdéseit és a dicséretet, felelőst és határidőt majd sokszorosítja és az érintett vezetőkhöz eljuttatja. A vezetői értekezleteken pedig egyezteti a fejleményeket.
Ez a legsikeresebb módszerek egyike arra, hogy ne halljon el a fejlesztésre való igény!
Próbáljad ki! Menj és nézz körül a vállalatodnál, készíts róla fényképes dokumentációt az említett módon!