Miután sikerült elkülöníteni egy konfliktusban a strukturális és viselkedésbeli okokat, neki lehet látni a megoldásnak. De vajon érdemes-e minden konfliktus megoldásába egyforma energiát fektetni? Vannak-e konfliktusok, amelyek megoldása már eleve reménytelen? Mit várhatsz el önmagadtól egy konfliktushelyzetben? Erről szól a Konfliktusok keletkezése Online Tréning harmadik leckéje.

Mit értünk egy konfliktus megoldása alatt?

Ahhoz, hogy választ kapjunk erre a kérdésre, először tisztázni kell, mit is értünk megoldás alatt.

Minden konfliktus mélyén van valamilyen érdekellentét. Valószínűleg olyan megoldással lennénk elégedettek, ahol mindkét fél érdeke érvényre tud jutni. Ez azt jelenti, hogy a megoldás hatására megszűnik az érdekellentét.
Ha ez a célunk, ez a kritériumunk, akkor már könnyebb megválaszolni a kérdést, hogy vajon minden konfliktus megoldható-e?

Miért nem oldható meg minden konfliktus?


Ahhoz, hogy megválaszoljuk ezt a kérdést, idézzük fel a második videót, ahol szó volt a konfliktusok két kiváltó okáról: a strukturális és a viselkedésbeli okokról.

A strukturális okok a konfliktus mélyén levő megfogható, tényszerű érdekellentétek, konfliktus források.
Könnyű belátni, hogy sok esetben ezek az ellentétek nem oldhatók fel. Ez mind az üzleti, mind a magánéleti konfliktusokra igaz. Megvizsgálva a helyzeteket, sok esetben nincs lehetőség arra, hogy az érdekek mindkét fél esetében érvényesülni tudjanak. Ilyenkor nem marad más hátra, mint a harc vagy a kitérés.

A viselkedésbeli okok azok a viselkedések, cselekvések, mondatok vagy szavak, amik kirobbantanak egy mélyben levő ellentétet. Ha valaki veszélyhelyzetben érzi magát – pl. úgy véli, hogy kétségbe vonják emberi értékeit – és átkapcsol vészhelyzeti üzemmódra, akkor nem tud másokkal együttműködni. Csak harcra lesz képes, ami romboló konfliktusokhoz vezet.

Az viszont, hogy milyen helyzeteket ítélünk meg fenyegetőnek, az egyéni magabiztosságtól, a psziché stabilitásától is függ. Vannak olyan emberek, akik már nagyon csekély vagy éppen képzelt okok miatt is fenyegetve érzik magukat és támadásba mennek át. Jellemző ez azokra az emberekre, akik traumatizáltak, vagy akiknek az önbizalma kevés, esetleg pszichésen sérültek. Ők könnyebben váltanak át stressz üzemmódra.

Klasszikus az emberi játszmák esete is. Eric Berne Emberi Játszmák című könyve tele van olyan példákkal, amik megoldhatatlan konfliktusokat jelentenek. Ezekben a játszmákban az a közös, hogy a felek egyike vagy mindegyike pont a konfliktus fenntartásában érdekelt. Tudat alatt arra törekednek, hogy a konfliktusok mindig ugyanúgy robbanjanak ki és ugyanúgy follyanak le, mint ahogy azelőtt. Mivel akarják a konfliktust, ezért ilyen helyzetekben nem lehet megoldásra jutni.

Fennállhat persze a szándékosság esete is. Ilyenkor valaki teljesen tudatosan, egy hátsó szándék érdekében generál és robbant ki konfliktushelyzeteket. Az „oszd meg és uralkodj” mondás jól kifejezi ezt a taktikát. Ezekben az esetekben szintén nem jöhet létre megoldás, hiszen pontosan a konfliktus fenntartása a cél.

Látod tehát, hogy nem minden konfliktus megoldható. Mi az, amit ennek ellenére mindig megtehetsz? A válasz érdekében a legjobb, ha átfogalmazod a kérdést. Ha már nem megoldható, de legalább kezelhető-e minden konfliktus?

Kezelhető-e minden konfliktus?


A konfliktuskezelés hasonlít egy picit a betegségek kezeléséhez. A betegségekkel kapcsolatban elmondhatjuk, hogy nem minden betegség gyógyítható, de minden betegség kezelhető. Legalábbis valamilyen szinten.

Mit jelent a konfliktusok kezelhetősége?

A konfliktusok kezelhetősége azt jelenti, hogy minden konfliktushelyzetben meg lehet találni azt a stratégiát, amit abbn a konkrét helyzetben alkalmazni érdemes.

Konkrét helyzetben mindig meg tudod vizsgálni, melyik kezelési módszer a leghatékonyabb. Ki tudod választani azt a stratégiát, ami a legértelmesebb, legcélravezetőbb és leginkább szolgálja a valós érdekeidet.

Mire érdemes tehát törekedned a konfliktusok kezelésével kapcsolatban? Az alábbi pontokban foglalhatjuk össze a legfontosabb lépéseket:

  • Gyűjtsd össze a konfliktus helyzeteidet és döntsd el, melyikkel szeretnél foglalkozni.
  • Ezután vizsgáld meg, hogy vajon az a konfliktus megoldható-e?
  • Ha megoldható, akkor törekedj a legjobb megoldásra!
  • Ha pedig nem, vagy nem teljesen megoldható, akkor válaszd ki a helyzethez legjobban illő konfliktuskezelési módszert.

Tanulható-e a konfliktuskezelés?

A konfliktuskezelés témája vezet minket át a készségfejlesztéshez. A konfliktuskezelés tanulható, a legjobb stratégia kiválasztására vannak szempontok és léteznek kommunikációs technikák is, amiket gyakorolhatsz.

A konfliktuskezelés fejlesztésére érdemes elvégezned a Konfliktuskezelési Stílusok Tréninget. Ez a tréning 14 leckéből, 90 percnyi videós anyagból, önismereti tesztből, feladatlapokból és gyakorló filmjelenetekből áll. Tartozik hozzá online személyes tanácsadás, coaching is. A Konfliktuskezelési Stílusok Tréninget online is elvégezheted.


A tréning részleteit – témakörök, résztvevői visszajelzések, árak – megtudod az Érdeklődés gombra kattintva.

Szeretettel várlak a Konfliktuskezelési Stílusok Online Tréningen!