Tréning szervezése – időhiányos vezetőknek

Az egyik legnehezebb kérdés a vállalati oktatás megvalósításában a tréning szervezése.

Hogyan szervezz tréningeket, hogy azok ne utolsó pillanatban eldöntött, rengeteg kompromisszum árán megszervezett, kapkodva megvalósított események legyenek? Hogyan váljon a tréning közösségi élménnyé, a csapatépítés és a személyes fejlődés felhőtlen idejévé? Erről szól ez a bejegyzés.

Abban sok vállalatvezető egyetért, hogy a jól együttműködő csapat a vállalati siker alapfeltétele. A képességeiket teljes mértékben kihasználó, motivált és felelősséget vállaló beosztottak minden nehézséggel megbirkóznak. Mégis minden alkalommal, amikor a képzés gondolatának csírája kidugja a fejét, azonnal elfojtják azt a szervezés körüli aggodalmak:

  • hogyan tartjuk be a határidőket?
  • ki fog dolgozni a képzés ideje alatt?
  • hogyan hozom össze a teljes csapatot a képzés idejére?

Ezekre a kérdésekre az első válasz az, hogy arra van idő, amit fontosnak tartasz. A munkavégzést és a vállalati működést úgy kell megszervezni, hogy mellette maradjon idő a szervezetfejlesztésre is. De még egy ilyen helyzetben is gondot okozhat a tréning szervezése.

Lássunk néhány megoldást!

Tréning szervezése, amikor egyáltalán nincs idő – online tréningek

Egyre többen gondolnak rá, hogy akár szakmai akár kommunikációs képzések tekintetében számos lehetőség van az online képzésekre. Ezek tértől függetlenül megtarthatók, nem kell hozzájuk utazni, nem kell hozzájuk terem berendezés, terembérlet, kávé és üdítő.

Az online képzések legszabadabb formája az e-learning anyag. A tanuláshoz sokszor számítógép sem kell. Elegendő egy okostelefon internet hozzáféréssel és máris a javadra hasznosíthatod a várakozást a postán, az ingázás idejét, a 10 perces üres időt a munkahelyen. Akkor is érdemes az online képzést igénybe venni, ha mellette klasszikus tréningekre is tudsz időt szakítani. A tréning szervezése így egyáltalán nem vesz el időt a munkától.

Másik formája az online képzésnek a tréner által vezetett, online értekezlet formájában megtartott képzés. Itt már lehetőség van a párbeszédre, kérdésekre, feladatok elvégzésére. A tréner személyes hatása is jól érvényesül. Tapasztalataink szerint 4-6 fős létszámig az ilyen tréningek kiválóan megtarthatók.

Az online eszközökkel tartott, tréner által vezetett tréning sok témakörben ugyanolyan hatékony, mint a klasszikus tréning. Akár értékesítés, akár vezetőképzés témakörében is találsz kipróbált, 2-4 órás blokkokban online is megtartható tréningeket. Tapasztalatból mondjuk, hogy tér és idő nem akadály az ilyen online tréningek sikere előtt.

Tréning szervezése szűk időkeretekkel – rövid tréningek

A régmúlt időkben a klasszikus tréningek 2-3 napos időkeretekkel dolgoztak. Ma már csak nagyon ritkán lehet ennyi időre kiszakítani egy tréningcsoportot. Hogyan lehet ezt rövidíteni?

Érdemes tudnod, hogy egy tréning 1-3 órás blokkokból épül fel, és ezek a blokkok akár külön-külön is megtarthatók. Ezt azt jelenti, hogy sok tréninget 2-3 órás blokkokban is el lehet végezni, így akár a munkaidőbe beillesztve, munkahelyi képzésként is komoly tréningeket tudsz biztosítani a csapatodnak. A tréning szervezése így már sokkal kevesebb nehézségbe ütközik.

Tegyük fel, hogy egy értékesítői csapat tagjai területi képviselőként az ország különböző részein dolgoznak, önálló időbeosztással. Ha ennek a csapatnak havonta egy alkalommal van egy olyan értekezlete, amire mindenki összegyűlik, könnyedén be tudsz iktatni egy két órás értékesítési tréninget. Ez a tréning érdekessé, hasznossá és motiválóvá teszi azt az időt, amit mindenképpen a fejlesztésre kell szánni. Néhány értekezleten keresztül komoly tréninget tudsz biztosítani a csapatnak, ami meglátszik majd az eladási eredményeken is.

A rövid blokkok sokszor előnyére válnak a tréningeknek, hiszen csak egyetlen készségre összpontosítanak. A tanult technika után követése a tréninget követően könnyen ellenőrizhető, támogatható, ezzel is segítve a valódi előrelépést.

Ezen a módon – több részletre bontva – komoly és átfogó képzések is megtarthatók. Nem kell hozzá más, mint a rendszeresen rendelkezésre álló idő tudatos kihasználása, a képzési lehetőségek beépítése.

Egyéni vagy kiscsoportos képzések

A tréning szervezése nem csak arról szól, hol találsz megfelelő mennyiségű időt a képzésre. Az is nehézséget jelenthet, hogyan találsz olyan időpontot, ami egy csoport minden tagjának megfelelő. Bár a munkatársak külön-külön ki tudnák szorítani a megfelelő időt, de a közös időpont megtalálása sokszor szinte lehetetlen feladat.

Szervezési problémák esetében nem a tréning hossza, hanem a rugalmas létszám alakítás a kulcskérdés. Olyan tréningeket kell választani, ami akár 1-2 fővel is megtartható, így a csapatot kisebb csoportokra bontva mindenki részt tud venni egy színvonalas képzésen.

Ilyen helyzet például, amikor a hat fős ügyfélszolgálaton két főnek mindig elérhetőnek kell lennie. Munkaidőben a hat fő egyszerre nem tud részt venni a képzésen, két három fős csoportban azonban igen.

Tréning és csapatépítés egyben – kösd össze a kellemest a hasznossal!

Számos cégnél tartanak félévente, évente csapatépítő jelleggel kisebb programokat: kerti partit, bográcsozást, sportnapot. Miért ne dobnád fel ezt a programot egy ügyesen megválasztott 2-4 órás kommunikációs tréninggel? Ebben az esetben a fél napos képzések egybekötve egy csapatépítő programmal nagyon hatékony időkihasználást jelentenek.

Ebben az esetben úgy sikerül a képzést megvalósítani, hogy az nem igényel külön erre a célra fordított időt. A csapatépítő programok, évértékelők kihagyhatatlanok egy cég életében. Nyugodtan kísérletezz azzal, hogy “vendégelőadónak” egy trénert is meghívsz. A közös tréningen szerzett élmények az azt követő csapatépítő programot is feldobják.

Pusztán arra érdemes ügyelni, hogy a tréning témája összhangban legyen a program témájával. Egy félévet értékelő értekezlet például elbír egy fajsúlyosabb értékesítési vagy vezetői trémát. Egy közös csapatépítő bográcsozás viszont inkább játékosabb, de hasznos tanulságokkal szolgáló kommunikációs tréninget kíván.

Lehet egy három napos tréning is költségtakarékos?

A válasz a kérdésre attól is függ, hogy milyen célja van a tréningnek. A hosszabb, 3 napos tréning szervezése nagyon kifizetődő, ha hamisítatlan, klasszikus tréningélményt akarsz nyújtani a csapatodnak. A klasszikus tréningprogramok 2-3 napos képzésekből állnak. Az ilyen intenzív közös programok hosszú távra meg tudják határozni egy munkacsoport működését. A kapcsolatoknak és a témának van ideje elmélyülni és ez hatalmasat tud dobni az együttműködésen. Az általános szabály szerint a napok száma exponenciálisan függ össze a tréning eredményével. Egy két napos tréning két egynapos tréningnek, egy három napos tréning viszont már négy egynapos tréningnek felel meg.

A hosszabb tréning csapatépítés és végeredmény szempontjából akár költséghatékonyabb is lehet. Ha sikerül három napot rászánni egy programra, ráadásul egy konferenciahotelben bentlakással, az négy tréningnapnak felel meg. Ráadásul ezek azok a tréningek, amiket évek után is emlegetnek a résztvevők – gyakran egy életre szóló tanulságokkal szolgálnak.

Tréning szervezése egyetlen munkatársnak

Előfordul, hogy csak egyetlen munkatárs számára szeretnél tréninget szervezni. Ilyen helyzet az, amikor például az értékesítési csapathoz új ember érkezik, vagy a dolgozók közül egy valaki vezetői beosztásba kerül. Ha csak nekik van szükségük a képzésre, akkor  szóba jöhet a nyitott tréning vagy az egyéni képzés.

Nyitott tréning esetén egy olyan tréningcsoporthoz csatlakozol, ami különböző helyekről érkező résztvevőkből áll. Így csak a saját részvételi díjadat kell kifizetned, miközben részesülsz a csoport által nyújtott tanulási előnyökből is. Természetesen alkalmazkodnod kell a kötött időpontokhoz és az egységes tanulási tematikához.

Ha nem akarsz másokhoz alkalmazkodni és csoportot sem tudsz szervezni, kérhetsz egyéni tréninget is. Olyan ez, mint az egyéni óra a nyelvtanárnál, a tréner csak veled foglalkozik és alkalmazkodik a te igényeidhez. A tematikát is közösen állítjuk össze, ami rendkívül egyénre szabott készségfejlesztést tesz lehetővé.

Tedd meg az első lépést a vállalatfejlesztésben!

Ahogyan a sportban, úgy a vállalati teljesítmény fejlesztésében is nélkülözhetetlen a tréning. A vállalati csapat teljesítménye is a rendszeres továbbfejlődésen, optimalizáláson, tréningen keresztül javul. Vedd fel velünk a kapcsolatot!

About Daróczi Zoltán

dr. Daróczi Zoltán 1998 óta tart vezetői és értékesítői tréningeket. Évente több tucat tréninget tart, így megbízható, rutinos tréner. A Győri Tréning vezető trénere.