Nagyon sok olyan cég van Magyarországon, ahol “már volt tréning” és mégsem érzékelik az előrelépést. Jellemzően ők azok, akik egy érdeklődő kérdésre ezt válaszolják: nálunk már volt tréning. Ismét mások már az első bemutatkozó beszélgetésen megtérülési mutatókat követelnek – mintha gépeket árulnánk, amik a fizika törvényei szerint működnek. Az alapkérdés azonban jogos: hogyan növeld a tréningek hatékonyságát? Hogyan kell úgy tréningeket tartani, hogy azoknak látható eredménye legyen?
Nos, a tréning nem véletlenül kapta nevét: pontosan úgy működik, mint a fizikai tréning, a testedzés. Csak akkor hat, ha rendszeres és nem hagyod abba. Attól, mert egy hónapig lejártál a konditerembe, még nem lesz örökre kockahasad.
A tréning akkor működik jól, ha rendszeresen tartod. Azoknál a cégeknél, akiknél éveken keresztül tartottam évi két tréninget – első félév / második félév felosztásban – , a teljes vállalati kultúra átalakult. Érdekes módon mindig ezek a csapatok nyerték meg az országos értékesítési versenyeket, mindig ezeknél a cégeknél volt a legjobb művezetői gárda, a legkevesebb hiba.
Minden jó csapat mellé kell egy jó tréner. Vedd komolyan a tréningeket és meglátod, hogy nyerni fogsz a piacon.
Hogyan növeld a tréningek hatékonyságát?
1) Gondolkodj sorozatokban
Az emberi tanulás és készségfejlesztés az ismétlésre és gyakorlásra épül. Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy rendszeresen tartasz képzéseket. Egy új készség megtanulása akkor hatékony, ha a tanulást gyakorlati alkalmazás követi, majd azt a tapasztalatok feldolgozása és rögzítése. Erre épülhet rá a következő tanulási egység.
A jó tanulási módszer tehát a következő: ismeretfelvétel => gyakorlati alkalmazás => tapasztalatok feldolgozása => új ismeretfelvétel
Ha mondjuk az értékesítési hatékonyságot akarod fejleszteni, akkor érdemes sorozatokban gondolkodnod: Így a tréner minden tréning végén gyakorlati feladatot adhat, az újabb tréningegységet pedig a tapasztalatok feldolgozásával fogja kezdeni. A gyakorlás és visszacsatolás segít a valódi haladásban, miközben te már menet közben látni fogod, hogyan javul az értékesítők munkája.
2) Gondolkodj apró lépésekben
Ha már sorozatokban gondolkodsz, arra is figyelhetsz, hogy a tréning ismeretanyaga minden alkalommal 100%-ban befogadható legyen. Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy egyszerre csak kisebb célt tűzöl ki.
Mit értek ezalatt?
Amikor egy tréning elején végigkérdezem a résztvevőket, hogy mit várnak el a tréningtől, akkor gyakori válasz: “egy dolgot, amit az életben is alkalmazni fogok”. A válasz logikus és érthető: ha a tréning tele van tömve új technikákkal, azokból csak egyet, maximum kettőt vihet a résztvevő magával haza. Ez viszont azt is jelenti, hogy egy technikákkal teletömött tréning 90%-a nem hasznosul.
Miért ne fordítanád meg a dolgot? Ahelyett, hogy 10 technikával foglalkoznál a tréningen, amiből a 10 résztvevő mindegyike mást és mást visz haza, foglalkozz csak 1 technikával, amit mind a 10 résztvevő hazavisz. Így pontosan tudod, hogy a tréning eléri a célját oly módon, hogy még időt – és ezzel pénzt – is megtakarítasz.
Mi történik azokkal a technikákkal, amik fontosak, de nem kerültek bele a tréningbe? A válasz egyszerű: Beleteszed őket a következő tréningekbe! Zseniális ötlet, ami megváltoztatja mindazt, amit a tréningekről valaha is gondoltál.
3) Gondolkodj abban, amire a résztvevőknek szüksége van
Két dolog veszélyezteti a tréningek hatékonyságát: ha helytelenül akarsz spórolni az idővel vagy a pénzzel. Sokszor az egy főre jutó részvevői költségből (legyen minél kevesebb) vagy a tréningre fordítandó időből (legyen minél rövidebb) – indulnak ki a szervezésnél. Ennek eredményeképpen nagy csoportlétszámú és rövid tréningek keletkeznek, amik nem hatékonyak.
Többször előfordult már, hogy a megbízónak összesen 10 olyan alkalmazottja volt, akiket tréningre szeretett volna küldeni: mondjuk 5 értékesítő és 5 ügyfélszolgálatos. Annak érdekében, hogy ne kelljen két tréninget tartani és ezzel pénzt takarítson meg, összevont tréninget tartott azzal az indokkal, hogy “jó ha megismerik egymás munkáját is”. Ezek a tréningek ritkán sikerültek jól. A résztvevők közül váltakozva hol az ügyfélszolgálatosok, hol az értékesítők unatkoztak.
Növeld a tréningek hatékonyságát azáltal, hogy a szükségletekből indulsz ki. A tréning szervezésekor érdemes végiggondolni, kinek mire van szüksége. Amennyire lehet, törekedj arra, hogy mindenki csak azon a tréningen vegyen részt és csak olyan témákkal foglalkozzon, ami valóban érdekli, amire a mindennapi munkájához szükség van.
Nálam lehetőséged van arra is, hogy rövid, fél napos tréningeket igényelj illetve résztvevői létszám alapon határozzuk meg a tréningköltséget. Így nem kell azon gondolkodnod, hogyan használd ki optimálisan a tréning idejét, hiszen csak azért fizetsz, amire a résztvevőknek valóban szüksége van
4) Lehet az olcsó tréning is hatékony?
Van, amikor a tréning költségein is ésszerűen lehet spórolni. Ebben a cikkben kapsz néhány tippet arra, hogyan spórolhatsz ésszerűen.
Ne feledkezz el a tréningek utánkövetéséről sem. Az utánkövetés az eszköze annak, hogy minél több hasznosuljon a tanult technikákból. Ez is a hatékonyság növelésének eszköze. A 3 legnépszerűbb módszerről itt olvashatsz.
Tudj meg még többet a cégfejlesztésről!
Gyere el a Cégfejlesztés Okosan tréningre, ahol a tréningek szervezése kiemelt témakörként szerepel. Megtudod, hogyan használhatod hatékony és olcsó cégfejlesztési eszközként a tréningeket, hogyan építhetsz vele jól működő és nyereségesebb céget!
Ezen az űrlapon jelezd érdeklődésedet és értesülni fogsz az induló tréningek időpontjáról!
Az űrlap beküldése után hozzáférést kapsz a Cégfejlődés Szakaszai című, 4 videóból álló online tréningünkhöz is!
Legutóbbi hozzászólások