Csapatmunka buktatói – 5+1 alapvető hiba

A csapatmunka buktatói olyan kudarcélményeket okoznak, amik sok vállalatvezetőt a jól bevált tekintélyelvű vezetés irányába mozdítanak el.

Széthúzás, döntésképtelenség, lassúság, romboló magatartás, klikkesedés, félreértések halmaza – ezek a csapatmunka árnyoldalai.

Ebben a bejegyzésben néhány gyakori buktatót találsz, amiből néhányat biztosan ismersz közelebbről is.

1. Nincs egységes értékrend és világos célkitűzés – minden buktató őse

csapatmunka buktatói - nincs egységes értékrend

A csoporttagok teljes potenciálját akkor tudod kiaknázni, ha egységes a gondolkodás és az értékrend. Enélkül a csoporttagok csak arra lesznek képesek, hogy végrehajtsák a te elképzeléseidet.

Projekt tervezésnél gyakran tapasztalom, hogy a projekt tagok a feladat megismerésekor azonnal az ötletelés fázisába mennek át. Mivel minden ötletnek van valamilyen szempontból hibája, ezért a megbeszélés egy rosszul kivitelezett ötletbörzévé silányul. A csoporttagok nem értenek egyet abban, melyik megoldás lenne a legjobb. Ezzel szemben világos prioritások esetén egy egyszerű mátrix segítségével a közös döntések pillanatok alatt meghozhatók.

Rosszul használod a csapatot – a csapatmunka 2. buktatója

csapatmunka buktatói - rosszul használod a csapatot

Sok olyan döntés van, ami fontos a vállalat sikere szempontjából, mégsem igényli a csapat bevonását. Van, amikor a csapat bevonása a csapatmunka buktatója lehet.

Jó tudni, hogy a csapat bevonása a legtöbb esetben növeli a reakcióidőt. Ne vond be a csapatot, ha fontos a gyors döntés. A csapatmunka buktatói közül az egyik, amikor sietteted a csoport döntéshozatali munkáját. Mit tegyél ilyen helyzetben? Konzultálj néhány szakértővel, majd hozd meg egyedül a döntésedet.

A csapat nem megfelelő használatának másik példája, amikor már meghoztad a döntést, de ezt úgy szeretnéd feltüntetni, mintha a csoport döntött volna a neked megfelelő módon. Ha meghozod a döntést, majd a csoport elé állsz és ezt megvitatod velük, az korrekt eljárás. Ha meghozod a döntést, de nem közlöd ezt a csoporttal, hanem hátsó utakon a saját döntésed irányába próbálod mozdítani őket, az manipuláció. Ez hosszú távon szétbomlaszthatja a csoportot, csökkenti az elköteleződést.

Ne vondd be a csapatot a döntésekbe, ha hiányzik a tagokból a szükséges tudás vagy képesség. A csapat erejét vagy tudását meghaladó feladatok is a csapatmunka buktatói vá válhatnak. Mind az egyén, mind a csoport teljesítőképességét visszaveti, ha nem látnak esélyt a sikerre.

Ha a saját döntési felelősségedet akarod a csoportra átruházni. Mit is jelent ez? Eldöntesz valamit, de nem szeretnéd utólag a felelősséget egyedül viselni, ha valami balul sül el. Ezért megpróbálod eloszlatni a felelősséget oly módon, hogy bevonod a csapatot a döntésbe. Miért is baj ez? Ez a magatartás csökkenti a vezetői tekintélyedet, a vezető tekintély gyengesége pedig a csapatmunka buktatói közé tartozik. A manipulatív szándék a csapatmunka buktatói közül talán a legrombolóbb.

A csoportszerepek rossz eloszlása – Nr. 3 a csapatmunka buktatói közül

csapatmunka buktatói - a csoportszerepek rossz elosztása

Egy csoport tagja távolról sem egyformák. Minden szerepnek megvan a maga jelentősége. A csapatmunka rejtett buktatói közé tartozik, ha egy szerep hiányzik vagy egy másik túlsúlyban van. Rontja a hatékonyságot az is, ha egy szerep nem a megfelelő helyen jut szóhoz.

Mit értünk csoportszerepek alatt? Talán a legismertebb és legnépszerűbb megközelítés Meredith Belbin angol pszichológusé. Ő 8 kulcsszerepet különít el a csoporton belül, amelyek mindegyikének megvan az erőssége és gyengéje. Minden jó csoportnak szüksége van az összes szerepre:

  • Az ötletgyártó a csoport kreatív tagja. Hozzáfűződnek az új elképzelések, innovatív megoldások.
  • A forrásfeltáró Kapcsolatokat teremt a csapaton kívüli külvilággal, keresi a külső információkat, gondolatokat. Ő az, aki képes felkutatni az új lehetőségeket.
  • A vállalat embere szisztematikusan és hatékonyan hajtja végre a megállapodásokban rögzített terveket. Erőssége, hogy jó szervező, nélküle szétesne a munkafegyelem.
  • Az elnök koordinálja és szervezi a csoport munkáját. Összhangba hozza a csapattagok erőfeszítéseit. Objektíven, előítélet nélkül fogadja a különböző javaslatokat.
  • A helyzetértékelő a kritikus ember a csoportban. Bár kellemetlen lehet, mégis hasznos szerepet tölt be az új tervek, megoldási javaslatok kiértékelésénél és az azokkal kapcsolatos döntéseknél.
  • A serkentő alapvetően társaságkedvelő, dinamikus csapattag. Ő lép közbe, ha tehetetlenséget és rossz hatékonyságot tapasztal.
  • A csapatjátékos biztosítja a csoporttagok jó együttműködését, szociális és jó kapcsolatépítő. Segíti a csapaton belüli kommunikációt.
  • A megvalósító pedig arra ügyel, hogy a feladatokat a legapróbb részletekig pontosan elvégezzék. Ő a legjobb a csapat munkájának ellenőrzésében.

A jó csapatmunka buktatói közé tartozik, ha valamelyik csoportszerep hiányzik. Ismerd fel és értékeld ezeket a csoportszerepeket, építsd fel tudatosan a csoportot. Természetesen egy ember több szerepet is betölthet a csoporton belül, de megfigyelheted, hogy mindenkinek vannak testhezálló szerepei.

4. Rossz döntéshozatali technikák

rossz döntéshozatali technika

A csapatmunka nem spontán tevékenység, hanem tudatos munkavégzés. A döntéseknek és a feladatok kivitelezésének megvan a megfelelő munkasorrendje.

A csapatmunka gyakori buktatója, hogy nem tartják be a helyes feladatmegoldási sorrendet. Gyakori például, hogy az értekezleten azonnal megoldásokat gyűjtenek, még mielőtt az ideális megoldás tulajdonságait tisztázták volna. Az is sokszor előfordul, hogy túl hamar elfogadnak egy megoldást és lemondanak a többi lehetőség átgondolásáról. Mikor a megoldás hibásnak bizonyul, újra vissza kell térni az ötletgyűjtés fázisához. Mindez felesleges köröket, frusztrációt és hibás munkavégzést okoz.

Egy spontán módon lefolyó csoportos problémamegoldás 50-100%-kal több időt vehet igénybe, mint a tudatosan felépített és vezetett döntéshozatal. A spontán együttműködés bizony sok időt és ezen keresztül pénzt pazarol el.

A hatékony munkához szükséges tehát a megfelelő munkasorrend betartása. Ez akkor sikerülhet, ha a csapat tréningeken keresztül megtanulta a hatékony együttműködés szabályait és a csoport vezetője ügyel azok betartására.

A csoportmunka buktatói közül ezt a típust elkerülheted, ha alkalmazod a kreatív problémamegoldási technikákat, vagy a klasszikus döntéshozatali módszereket (delfi módszer, döntési mátrix stb.). Nagyon hasznosak az értekezletvezetési, csoportdinamikai és moderációs ismeretek is. Ez átvezet minket a következő buktatóra.

5. Hiányzó csoportvezetési tudás

csapatmunka buktatói - hiányzó tudás

A csoportmunka buktatói közé tartozhat maga a vezető is, aki nem tudja sikeresen megszervezni és irányítani a munkát.

A csoportdinamika ismerete, mint pl. a káros és hasznos csoportszerepek egy megbeszélésen, az együttműködést építő vagy romboló kommunikáció felismerése nagyot lendít a csoportvezetési készségeken.

Íme néhány fogalom a romboló viselkedésformák közül: övön aluli ütés, szamárlétra játszma, vakrepülés. Egy pillanat alatt tönkre tudják tenni egy csoport együttműködését.

Ezen kívül a moderációs ismeretek is hozzátartoznak a vezető eszköztárához. Ezekkel irányítottan, hatékonyan és eredményesen vezethetők a megbeszélések.

A jó csapatmunka eszközei közé tartozik a FlipChart tábla, a kártyás lekérdezés, a hozzászólások megfelelő kezelése. A problémamegbeszélés irányítása delegálható is egy-egy szakértő csoporttagnak, így a vezető tehermentesül – és a beosztotti elköteleződés erősödik.

Arra is szükség van, hogy megfelelően felépített beszéddel motiválni, hangolni tudd a csapatot. Ez fontos készség volt már az ókorban és ugyanolyan fontos ma is.

A beszédfelépítési sablonok segítségével könnyedén össze tudsz rakni olyan 3-5 perces témafelvezetéseket, amik garantáltan elérik az általad kívánt hatást. Az érvelés és ellenérvek kezelése szintén professzionális szintre fejleszthető. Nem csak a vezetőnek érdemes ezeket ismernie, hanem a beosztottaknak is.

+1 A csapatépítés elhanyagolása

csapatépítés elhanyagolása

Egy csapat nem jön létre és nem is marad fenn magától. A csapatmunka javítására folyamatosan figyelni kell. A csapatmunka buktatói közül a legelső, hogy elhanyagolják az együttműködés ápolását.

Nem csak a tréningek és oktatások, hanem a mindennapok is felhasználhatók a költség és időtakarékos csapatépítésre. Az év során keresni kell azokat a közös alkalmakat, amelyek csapatépítésre is felhasználhatók.

Mit is jelent ez?

  • A szükség szerint heti, kétheti, havi rendszerességű értekezletek szükségesek ahhoz, hogy mindenki naprakész információkkal rendelkezzen.
  • A kisebb belső céges ünnepségek, mint pl. névnap, nőnap, apák napja stb. javítják a hangulatot, erősítik a kötődést.
  • A különböző témájú kommunikációs tréningeken fejlődik az együttműködési készség, a tudatos kommunikáció.
  • Az évi egy nagyobb céges csapatépítő rendezvény pedig jutalmazza a sikert, a csapat fantasztikus teljesítményét.

A csapatmunka fejlesztése vezetői feladat, de ebben a feladatban nem vagy egyedül. A Győri Tréningnél megtalálod azt a trénert és szervezetfejlesztőt, aki végtelenül meg tudja könnyíteni számodra a csapatépítés nehéz feladatát. Vedd fel velünk a kapcsolatot!

No Fields Found.

About Daróczi Zoltán

dr. Daróczi Zoltán 1998 óta tart vezetői és értékesítői tréningeket. Évente több tucat tréninget tart, így megbízható, rutinos tréner. A Győri Tréning vezető trénere.