A Just In Time (JIT) azaz „éppen időben” a lean módszertanban az akadálytalan áramlás egyik stratégiai alapelve.

A Just In Time Segítségével óriási pazarlásokat tudsz megszüntetni. Kisvállalatként ez a jólét zálogát jelenti neked, egy nagyvállalatnál pedig egekbe emeli a profitot.

Az előállítási folyamat áramlásban rejlő hatalmas tartalékokat először Henry Ford használta ki.

Az összeszerelésénél folyamatos áramlást alkalmazott, így 90%-al csökkentette a Ford T-modell összeszerelésének idejét. Úgy alakította ki az összeszerelés folyamatát, hogy az értékteremtő lépések mindenféle akadály nélkül elvégezhetők voltak.

Mi a Just In Time?

A Just In Time, röviden JIT az a lean módszer, aminek a segítségével

  • csak a szükséges (értékteremtő) dolgokat állítod elő és szállítod a felhasználás helyére, ami
  • éppen abban az időben,
  • pontosan abban a minőségben, és
  • éppen abban a mennyiségben szükséges.

Akár a folyamatban lévő belső vevőről, akár a termék vevőjéről beszélünk! A belső vevő esetében fokozottan oda kell figyelned a pull-rendszer meglétére! A folyamatot úgy alakíts ki, hogy mindig csak azt a lépést alkosd meg amire a következő lépésnek szüksége van!

A JIT biztosítani tudja neked, hogy a vevő a legoptimálisabb áron, a legjobb minőségben, a legrövidebb átfutási idő felhasználásával megkapja a terméket!

Egy kis gyakorlati példa

A JIT minden területen a költségek minimalizálását és a vevői elégedettséget szolgálja!

Képzeld el magad előtt egy étterem konyháját! A konyhában dolgozó szakemberek szakszerűen rakosgatják a tányérra, megfelelő sorrendben és minőségben a készétel már elkészített összetevőit a kikészített tányérokra! Amikor több száz emberre kell főzni, egy várakozással és keresgéléssel teletűzdelt főzési folyamat nem tenné lehetővé a vendégek maximális kiszolgálását!

A várakozás a pazarlások királya, mert nagyságrendekkel többször és nagyobb időtartamban fordul elő a folyamatokban, mint társai.

Ha megfigyeljük egy munkaóránkat, vagy kollégáink egy óráját a munkahelyen, biztosan előfordul benne várakozás, információra vagy anyagra! Te mennyi időt várakozol egy nap, hogy a munkádat megfelelő minőségen el tudd elvégezni? Gondoljad csak át!

A JIT célja az összes veszteség köztük a várakozás lehetőség szerinti maximális megszüntetése! Ha előbb legyártjuk a terméket amire a vevőnek szüksége van, felesleges készletet és ezzel kezelési költséget teremtünk. Ha pedig később gyártunk, a termékre várakozás miatt vevői elégedetlenséget hozunk létre!

Mi kell ahhoz, hogy a Just in Time működjön?

Ahhoz, hogy a JIT módszert alkalmazni lehessen, szükséges az alapok megteremtése. Mit is jelent ez?

1) Fontos, hogy a termelés vezérelve legyen (pl. KANBAN rendszer segítségével), azaz megfelelő információkra alapozva tudnod kell mikor mit és milyen mennyiségben kell előállítanod, és ehhez pontosan mikor mire van szükséged!

2) A kisérő folyamatokat úgy kell kialakítanod, hogy a szükséges alapanyagok és az előállításhoz szükséges dolgok megfelelő minőségben „éppen időben” rendelkezésre álljanak! A legoptimálisabb esetben mindezt a Just in Time segítségével. Ne feledkezz el a beszállítókról sem: fontos, hogy ők is Just in Time állítsák rendelkezésedre az alapanyagokat!

3) A JIT sikeréhez elkerülhetetlen a TMK (Tervszerű Megelőző Karbantartás) megléte, és szabályozott működése! A működőképességet maximálisan biztosítanod kell! A működőképesség biztosításában sokat segít, a lehető legtöbb gép képessé tétele a lehető legtöbb fajta termék gyártására!

Az is fontos, hogy a munkavállalók is képesek legyenek több gép kezelésére és több termék megfelelő minőségű előállítására! Az oktatások és képzések kialakításánál ez mindenképpen fő szempont kell, hogy legyen!

Komolyan érdekel a pazarlásmentes termelés?

A Lean vállalatirányítás nem csak a nagyvállalatok költséges hobbija. A kis- és közepes vállalatok még kevésbé engedhetik meg maguknak a pazarlást. A Just In Time segít elkerülni a felesleges készletezést, árumozgatást vagy éppen várakozást, állásidőt.

Ahelyett azonban, hogy egyedül kísérleteznél vele, célravezetőbb már az elején tanácsot kérni. Olyanoktól, akik mikrovállalkozástól a nagyvállalatig tapasztalatot szereztek a folyamatok javításában, szervezetfejlesztésben.

Kérj egy ingyenes tanácsadást, megéri!