Együttműködés a szervezetben – ki a felelős?

Van módszer-e arra, hogy az együttműködés a szervezetben tényleges, kézzel fogható legyen?

Mi lehet az oka annak, és ki a felelőse, ha az együttműködés a szervezetben akadozik vagy egyáltalán nincs? A vezető? A folyamatok? A munkatársak? Vagy egy bizonyos valaki, akivel mindig gond van?

Miért alakulnak gyakran az értekezletek parttalan szóáradássá, és döntések nélküli hosszú órákon átívelő „legyenmárvége” eseményekké? A titok többek között a rendszerszemléletű problémafeltárás.

A gyakorlatban ez a problémák, megoldandó feladatok rendszerezését jelenti. 3 csoportba lehet sorolni a felvetett kérdéseket: azonnal, középtávon, illetve hosszútávon megoldható.

Az azonnali feladatok mellé rögtön dedikálni kell egy felelőst határidővel. A kivitelezés biztosítása érdekében pedig itt ugyanazok a módszerek érvényesek, amikről a Szervezetfejlesztés folyamat megszilárdítása bejegyzésben olvashatsz. A középtávú és a hosszútávú csoportban lévő feladatokra pedig egy projektet érdemes elindítani.

Az együttműködés a szervezetben legfontosabb része az, hogy a szervezetben szereplők felelősséget vállaljanak a kialakult helyzetért. Ha képesek vagyunk tisztán látni a működésünket (mi az, ami befolyásolja, irányítja tetteinket) képesek vagyunk megoldásokat is kialakítani.

Minden egyes csoportban akár az iskolai osztályban akár a munkahelyen előbb utóbb kialakulnak a szerepek. Ezek sémákat alkotnak, amikkel a csoport működni fog. Minden egyes csoportban megvan, aki mindig lemarad, aki beszólásaival rendszeresen megbántja többieket, az áldozat, az ember, akinek mindig igaza van stb. Egy idő után olyan lesz az együttműködés a szervezetben, mint egy vezetett pályán való autózás. Szinte előre leírható az egyes emberek reakciója, ha egy megoldandó feladat felmerül, ami szoros összefüggésben van a felelősségük alá tartozó területtel.

Fontos, hogy az együttműködés a szervezetben javításakor a feladatok rendszerbe foglalása mellett képesek legyünk megérteni a minket körülvevő emberek mozgatórugóit, és képesek legyünk ennek megfelelően reagálni.  A felelősség tehát mindenkié.

Munkavállalóként és vezetőként és felelősséget kell tudnom vállalni a cselekedeteimért. Az én felelősségem az, ha a probléma megoldására törekvés helyett egy játszmába kezdek a kollégáimmal. Az én felelősségem, hogy a megoldás kivitelezése helyett megsértődőm, duzzogok, felemelt hangon beszélek vagy a hatalmi helyzetemet kihasználva ráerőltetek egy nem megfelelő megoldást a helyzetre. Ez nem az együttműködés a szervezetben!

Együttműködés a szervezetben - fontos téma

A szervezetfejlesztés fontos része az emberek képességeinek, készségeinek fejlesztése. Annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen a szervezet működése fontos, hogy megismerjed a saját és a körülötted lévő emberek viselkedésének kulcsát.

A Cégfejlesztés Okosan Tréning áttekintést nyújt a szervezetfejlesztés és folyamatfejlesztés sarokpontjairól. Gyere és vegyél részt ezen a néhány órás interaktív, személyre szabott tréningen!