Lean módszertan – nincs olyan cégvezető, aki már ne hallott volna róla, illetve ne látta volna valahol.
Olyan is sok van, aki dolgozott, illetve dolgozik a leannel. Akinek benne van a minden napjaiban ez a módszer biztosra veszem, hogy már el sem tudja képzelni hogyan lehetett enélkül működtetni a vállalatot. Ez azért van mert ez az elsőre oly meghökkentő filozófia és egyben munkamódszer alapjaiban egy „józan paraszti ész” logikáját rejti. Aki ezt egyszer megérti, és átéli az „aha” élményt örökre a függője lesz a fölösleges terhektől mentes működésnek.
Reinhard Éva győri lean tanácsadó bejegyzése
Időutazás a lean módszertan világába
” Szállj be velem egy időgépbe és látogasd végig a történelem fontosabb állomásait. A Lean módszer még nem jelent meg szakkönyvekben, viszont kétségtelenül alkalmazták az alapelveit. Nem marad kétséged afelől, hogy bárki képes a Lean módszereket elsajátítani.”
A velencei gályagyár
Az 1500-as években Velence úgy lett kereskedelmi nagyhatalom, hogy képes volt a velencei Arzenálban gályák százait legyártani. Nem volt a gyár vezetőségének Lean módszertani kézikönyve sem pedig Lean tanácsadója, csak élt a lehetőségekkel. A folyamatos anyagáramlás elvét használva, egyszerre egy terméket mozgatott folyamatosan, és csak azt a folyamatlépést dolgozta fel amire a következőnek szüksége volt. Ez alapozta meg a világon az első tömegtermelést, ami biztosította a versenytársakkal szembeni előnyt, a gyors és nagy mennyiségű hajógyártást.
Azzal, hogy nagyjából korlátlan mennyiségű gálya ált rendelkezésére és az akkori mértékben nézve viharsebességgel készültek a hajók a többihez képest, Velence jelen volt a Földközi tenger minden kereskedelmi állomásán. A világ minden pontjáró egyeduralkodóként szállította az értékes árucikkeket. Ki ne szeretne ilyen versenyképességet?
Az ipari tömegtermelés kialakulása
A példák között van még a fegyvergyártás az 1700-as években, autógyártás Amerikában az 1800-as években, Henry Ford, 1902-ben Japánban az automata szövőszék, a különböző országok reagálása a háborúk utáni időszak hiányaira és a legvégén, aki ezekre alapozva egy Lean módszert dolgozott ki az 1980-as években a Toyota.
A lean módszertan titka
A titok, ami mögötte van csupán csak annyi, hogy a Lean módszer a kapacitáshoz teljesen máshogy viszonyul, mint az általános gondolkodás. Egy folyamat két fő részből áll, az értékteremtő lépésekből és a pazarlásokból. Értékteremtő az, ami hozzájárul a termék létrejöttéhez, a pazarlás pedig ami a minimálisan szükségesnél több (ide-oda séta, keresgélés, várakozás, készletre gyártás stb.)
Az általános gondolkodás csapdája
Az általános gondolkodás akár a vállalatoknál akár a privát életben az, hogy ha valami nem fér el, akkor vegyünk még egy szekrényt, béreljünk raktárat. Ha pedig valamit gyorsabban szeretnénk csinálni vegyünk még egy gyártógépet vagy vegyünk fel plusz embert. Ez azt jelenti minden esetben, hogy a növekedéshez kizárólag beruházás útján nyerhetünk elég teret.
A lean módszertan másképp gondolkodik
Ezzel szemben a Lean módszer a plusz beruházások és erőforrás növelése helyett minimálisra csökkenti a nem értékképző lépéseket, azaz a pazarlást. A „szükséges” pazarlásokat csökkenteni kell, ami pedig nem hozzáadott érték a termék létrejöttéhez, amiért a vevő nem fizet azt meg kell szüntetni. Így nem költségek árán nyerünk plusz kapacitást, hanem a meglévő rendszerek folyamatok lefogyasztásával. Azaz csökkentjük a jelenlegi költségeinket, és a csökkentés révén lehetővé tesszük a növekedést is.
A klasszikus lean találós kérdés: miért fizet a vevő?
A lean módszertan bevezető kérdése, hogy végiggondolod: mi lenne, ha megkérdeznénk a vevőidet, hogy mennyit számolhatsz fel nekik plusz költségként? Olyan plusz költségekre gondolj, mint például
- az anyag, termék ide-oda mozgatására
- az emberek mozgására munkaállomások és munkaterületek között
- gépállásra
- átállásra/minta készítésre
- az információk félreértésére, kibogozására, duplikálásra
- a papírmunkára
- belső selejtre (termék, csomagolóanyag)
- selejt újrafeldolgozására
- készletezésre (pénz lekötése, raktárépület, raktári dolgozók)
Biztosan azt gondolná a vevő, hogy megőrültünk. Így leírva ezek borzalmasan hangzanak, pedig ha belegondoltunk bújtatva minden pazarló lépés benne van a termék eladási árában. Ahhoz, hogy termelni tudjunk a fix és a változó költségeket ki kell tudjuk fizetni. Ezt az eladott termékekből tudjuk finanszírozni. Tehát ha drága az előállítás akkor drága a termék, ami veszélyezteti a versenyképességünket.
A lényeg az, hogy mennyi pénz marad a zsebedben
Pedig minden vállalat elsődleges célja függetlenül attól, hogy mekkora (KKV vagy Nagyvállalat) a versenyképesség megőrzése. Mindannyian egy kicsit szeretnénk magunkénak tudni a velencei Arzenált. Azonban a mai gazdasági környezet teljesen más kihívások elé állít minket. Nagyon kevesen tudhatják magukénak azt az egyediséget, ami miatt a termék előállítója irányít és nem a vevő. A Lean módszer ebben is segíti a vállalatokat.
A szállítási határidőt, a költségeket, a minőséget és a kapcsolt szolgáltatást a vevő gyakran előírja a vállalatok számára. Ennek oka, hogy a jelenlegi gazdaságot árubőség jellemzi, mert az elmúlt évtizedekben megváltozott az árukhoz kapcsolódó értékrend.
Jelenleg az emberek, az áruk, a tőke és az információ soha nem látott szabadsággal mozoghat át az egész világon. A világ egyetlen hatalmas piaccá vált.
Bármerre járunk boltok tömkelege kínálja szinte ugyanazt a terméket, esetlegesen más színben más logóval. A szolgáltatások esetében sincs ez másképpen, elég rákeresni a google.hu-n egy vágyott termékre és perceken belül akár több száz lehetőségből is választhatunk.
Mit kell tenni, hogy az említett piaci adottságok mellett egy vállalat a jövőben is életképes maradjon?
Az ágazaton belüli versenyképesség megőrzése érdekében a vevő számára megfelelő terméket kell előállítani, megfelelő minőségben, megfelelő időben, megfelelő áron.
Az irány pedig nem az olcsó alapanyagokban rejlik, hanem a felesleges munkafolyamatok megszüntetésében, amiért a vevő nem fizet. Ehhez pedig a legjobb út a Lean módszerek használata!
Lean módszertan – nyugtatószer idegesség ellen is
A versenyképesség biztosítása mellett a Lean módszerrel stresszmentessé tehetjük az egész vállalatot. A szabályozott folyamatok biztos bázist adnak a munkavégzéshez, ezzel elősegítik a nyugodt vállalati környezetet.
Az alapvető standardok nem csak a termelési területeken kulcsfontosságúak. Szükségesek a termék minőségét illetően, a dolgozói szabályzatokban és az ügyfélkapcsolatokban is. A szabályok és példák segítségével egyértelmű elvárásokat támaszthatunk a szervezet folyamatait és munkavállalóinak a munkavégzését illetően.
Akkor agilis egy vállalat, ha standard munkavégzés jellemzi a szervezetet nem csak a termelés, hanem a menedzsment oldaláról is. A standardok többek között elősegítik a világos, egyértelmű kommunikációt a szervezetben, világossá teszi munkavállaló számra mit várnak el tőle, és egyértelműsíti mi a „jó termék”.
A szabályozott munkavégzés bevezetéséhez az egyik legegyszerűbb és leggyorsabb lehetőség a Lean módszertan.
Ismerkedj meg a pazarlásmentes működés eszközeivel!
Az információ keresgélése is pazarlás! Takarítsd meg a keresgélésre fordított időt és gyere el inkább a Cégfejlesztés Okosan mini tréningre! Ismerkedj meg a Lean eszköztárában található módszerekkel. Ezekkel gyerekjáték lesz egy szabályozott standardok alapján működő versenyképes vállalat létrehozása.