Változásmenedzsment a gyakorlatban

A változásmenedzsment a gyakorlatban mindig küzdelmet jelent. Meg kell küzdeni a megszokással, a félelemmel, az ellenállással.

Semmi sem olyan erős az emberben, mint a megszokás. A megszokás a felelős azért, hogy sok változás kudarcba fullad, mert nem teszik meg az első lépést, nem fektetnek elegendő energiát a változásba. Mi kell ahhoz, hogy a változás sikerüljön? Ez a cikk a változások elindításának 3 fontos sarokkövéről szó.

A változások 3 sarokköve az a 3 pont, amit le kell fektetni a szokások megváltoztatásához. A 3 sarokkő az a 3 pont, amire a motiváció szakértői szerint a változásmenedzsment a gyakorlatban támaszkodni tud.

Változásmenedzsment a gyakorlatban – a siker három sarokköve

Első sarokkő: Elégedetlenség a jelen állapottal

Változásmenedzsment a gyakorlatban - első lépés az elégedetlenség

Miért volna okunk elszakadni valamitől ami jó, úgy ahogy van? Csak akkor van esélye az újnak, ha a régivel elégedetlenek vagyunk. A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség egy meglévő helyzettel a változás szükséges feltétele és egyben indítómotorja lehet.

Mit tehetsz a változások elindítása érdekében? A változásmenedzsment a gyakorlatban az elégedetlenség felszításával kezdődik! Íme néhány jótanács a változások előkészítésére:

  • Gyűjts tényeket, adatokat, eseményeket amelyek alátámasztják, hogy egy helyzet tarthatatlan.
  • A tények gyűjtésénél elsősorban azokra figyelj, amelyek a dolgozókat érintik, számukra fontosak. Az, hogy te magad miért szeretnél egy változást, a gyakorlati változásmenedzsment szempontjából lényegtelen.
  • Ismételgesd ezeket a tényeket minden fórumon (értekezlet, hozzászólás, körlevél, folyosói beszélgetés).
  • Addig folytasd ezt a munkát, amíg eléred, hogy már senki nem vitatja a helyzet negatív következményeit.

Egy változást az tud elindítani, aki drámaian, meggyőzően és mindenki számára érthetően kelti fel azt az érzést, hogy “ez így nem mehet tovább”.

A változásmenedzsment a gyakorlatban azzal kezdődik, hogy felrázod közvéleményt. Amíg nincs elégedetlenség, felesleges változásról beszélni. A megszokás felelős azért, hogy rendszerek működnek rosszul generációkon keresztül. A megszokás minden változás leghatalmasabb ellensége. És egyben talán a legnagyobb rossz a világon, ami felelős azért, hogy messze a lehetőségeink alatt éljük az életünket.

Második sarokkő: az elképzelt vonzó  jövő

változásmenedzsment a gyakorlatban - az elképzelt vonzó jövő

Ha nincsen cél, senki sem fog megmozdulni. A cél nélküli elégedetlenség csak felőrli az embereket, előbb utóbb apátiába süllyednek.

A gyakorlati változásmenedzsment nem állhat meg az elégedetlenség felszításánál. Ez előbb utóbb unalmassá válik, az emberek eltompulnak és homokba dugják a fejüket, hacsak – hacsak nincs vonzó cél, ami felé el tudnak indulni.

A vonzó cél, az elérni kívánt jövőkép segítségével az elégedetlenség mögött dolgozó energia pozitív utat talál magának, sőt további energiák keletkeznek általa. A széles körben elterjedt és ismert vonzó jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van.

Az elképzelt jövő fontossága

Milyen egy jó jövőkép?

  • Az érintettek szempontjából előnyös pozitív jövőképet mutat. Az általános, morális elvekre támaszkodó jövőképek nem mozgatnak meg tömegeket.
  • Konkrét, jól elképzelhető. Az érintettek megfoghatóan maguk előtt látják a célt. Az általános, homályos célok hamar elveszítik motivációs erejüket.
  • Reálisan elérhető, nem túl távoli. Az érintettek érezzék úgy, hogy képesek megvalósítani a célt. A túl nagy célok elbizonytalanítanak.

A változásmenedzsment a gyakorlatban annál sikeresebb, minél konkrétabban, minél képszerűbben fogalmazod meg a célt. Minél képszerűbb a cél, annál elérhetőbbnek tűnik és annál könnyebben megmozdulnak érte az emberek.

Egy változást az tud elindítani, akinek van vonzó jövőképe, amit hihetően be tud mutatni és ami elérhetőnek tűnik az emberek számára.

Változásmenedzsment a gyakorlatban: az első lépés fontossága

Változásmenedzsment - az első lépés

A gyakorlati változásmenedzsment lényege a mozgósítás. Ez nem véletlen – ha azt akarod, hogy valami történjen, mondd meg az embereknek, hogy mit tegyenek érte. A gyakorlati változásmenedzsment 3 sarokköve közül a harmadik az első lépés megtétele.

Ha már felszítottad az elégedetlenséget és felkeltetted a vágyat a jövő felé, akkor azt is meg kell mondanod, mi legyen az első lépés.

Az első lépés mindig a legfontosabb. Konkrét legyen és azonnal megcselekedhető. Ez a változások elindításának kihagyhatatlan része.

Egy változást az tud elindítani, akinek van programja, aki legalább az első lépéseket nagyon konkrétan és érthetően megfogalmazta.

A változásmenedzsment a gyakorlatban sokszor azért fullad kudarcba, azért marad el az áttörés, mert bár rengeteg az ötlet és az újítás, de nem sikerül megegyezni az első lépésben. Márpedig ha ez elmarad, akkor nem követi őt a többi lépés sem.

A változásmenedzsment a gyakorlatban akkor lehet sikeres, ha jó válaszokat adsz az alábbi három kérdésre:

  • Miért nem jó a jelenlegi helyzet?
  • Milyen az ideális jövő?
  • Mi az első lépés, amit meg kell tenni?

Hogyan ültesd át mindezt a gyakorlatba?

Ha már tudod a választ a kérdésekre, akkor már csak azt kell tudnod, hogyan fogalmazod meg őket. A változásmenedzsment tréning segít a változások megtervezésében. Ezen a tréningen konkrét segítséget kapsz a változások melletti érveléshez és az ellenérvek, ellenállások kezeléséhez.

Tudj meg mindent a változásmenedzsment tréningről, ismerd meg a részleteket!

About Daróczi Zoltán

dr. Daróczi Zoltán 1998 óta tart vezetői és értékesítői tréningeket. Évente több tucat tréninget tart, így megbízható, rutinos tréner. A Győri Tréning vezető trénere.