Ez a videó egy előadás felvételét tartalmazza. Témája a kommunikációs tévedések 6 forrása.
Ha vezetői beosztásban dolgozol, mindenképpen ismerned kell ezeket az úgynevezett kommunikációs zajokat. Ha nem vagy vezető, akkor is javadra válik, hiszen kommunikálnia mindenkinek kell.
A 6 forrás először soknak tűnhet. A jó hír, hogy ha ismered és felismered őket, jobban fel tudsz készülni arra, hogy megelőzzed a félreértéseket.
A lényeget írásban is összefoglalva is megtalálod, így könnyebben látod az összefüggéseket.
Melyek a kommunikációs tévedések jellemző forrásai?
Az általános kommunikációs elméletek gyakran használják az adó-vevő modellt. Ez az elképzelés a kommunikációt egy jeladó-jelvevő rendszerhez hasonlítja. Hasonlóan a rádióadásokhoz, hiba történhet a jeladóban, a közvetítő csatornában és a jelvevő készülékben is. Ezek a kommunikációs tévedések forrásai.
Mi a kommunikációs tévedések 6 jellemző forrása? Emberi kommunikáció esetében az alábbi hat forrást szokták megkülönböztetni:
- nem megfelelő vagy eltérő tudás
- eltérő érdek
- eltérő nyelv
- fizikai zaj
- fizikai állapot
- érzelmi állapot
Megfelelő kommunikációval ezek a tévedések csökkenthetők vagy megelőzhetők.
A nem megfelelő, vagy eltérő tudás – az első a kommunikációs tévedések 6 forrása közül.
Lényege, hogy ha a fogadó fél nem rendelkezik megfelelő tudással, nem képes helyesen értelmezni a hallott információkat.
A hiányzó tudás lehet természetesen szaktudás. A beosztott például nem ismer kellőképpen egy munkafolyamatot, egy gépet, egy eljárást. A kapott feladatot ezért hibásan fogja végrehajtani mégpedig anélkül, hogy ezt előzőleg sejtené.
A hiányzó tudás jelenthet hiányzó háttér információkat is. Tipikus formája ennek az, amikor a vezető hosszas mérlegelés után meghoz egy döntést és azt közli a beosztottal. A beosztott nem ismeri a döntés hátterét, ezért félreérti, kritizálja vagy figyelmen kívül hagyja azt.
Az emberi agy tipikus tulajdonsága, hogy a hiányzó információkat saját forrásból kiegészíti. Így gyakran teljesen más történet érkezik meg a fogadó félhez, mint ami eredetileg elhangzott. Ennek megelőzésére fontos a tudás folyamatos ellenőrzése, a hiányzó információk előre megadása.
Az eltérő érdek, az énközpontú figyelem következménye
Mindenki a maga nézőpontjából érzékeli a világot. Ez igaz az információt adó személyre és az információt fogadó személyre egyaránt. Ez a jelenség a fogadó fél a számára előnyös vagy hátrányos értelmezés irányában torzítja el az információkat.
Az eltérő érdek által okozott egy legszembetűnőbb jelenség a szelektív hallás. Az illető csak azt hallja meg, amire saját érdeke által befolyásolva a figyelme irányul.
Ha el akarod kerülni ezt a torzulást, bele kell helyezkedned a másik ember világába és az ő szempontjából kell megfogalmazzad az üzeneteket.
A kommunikációs tévedések klasszikus forrása: a különböző nyelv
A kommunikációs tévedések 6 forrása közül ez a harmadik. Nem csak az idegen nyelvet jelenti, hanem a szaknyelvet és az egy adott szakmára (társadalmi körre) vonatkozó beszédmódot is. Nagyon trükkösek azok a tévedések, ahol egy hétköznapi kifejezésnek van egy adott szakmán belül speciális jelentése. Ilyenkor a másik fél úgy véli, érti amit hall, mégis félreérti azt.
Az eltérő nyelvből adódó kommunikációs tévedés kiküszöbölhető, ha kialakítasz egy munkahelyre jellemző szaknyelvet és azt következetesen használod. Ha mindenki ugyanazt érti a szavak alatt, akkor elkerülhetőek a munkahelyi tévedések. Az új dolgozókat természetesen időben be kell avatni.
Fizikai zaj, a kommunikációs tévedések 6 forrása közül a legelemibb
A fizikai zaj magától értetődően torzítja a kommunikációt. Érdemes tekintetbe venni, hogy nem csak a recsegő telefonvonal vagy a hangos gép tartozik ide, hanem minden, ami elvonja a koncentrációt – az információhalmaz, ami körülvesz minden egyes embert.
Innen tekintve fizikai jellegű zaj az üzenetküldő alkalmazás pittyegése, a bejövő e-mail felugró figyelmeztető ablaka, az iroda hátterében folytatott magántelefonálás. Kísérletek szerint még a mobiltelefon puszta jelenléte is rontja a koncentrációt. Küszöböld ki ezeket, amennyire csak lehetséges.
Fizikai állapot, a figyelem alapfeltétele
Ha valaki fáradt, beteg, túl melege van vagy fázik, nem tud odafigyelni az információra. A túlterheltség és hajszoltság is ide tartozik. Fontos, hogy se a vezető, se a beosztottak ne legyenek túlterhelve vagy hogy a tárgyalóban adott legyen a megfelelő kényelem.
Ha figyelsz a dolgozók fizikai állapotára, akkor számos fáradtságból eredő kommunikációs tévedés elkerülhető. Válaszd meg jól a vezetői beszélgetések, az értekezletek, az eligazítások időpontját! Gondoskodj a megfelelő kényelemről! Tarts pihenőt a megbeszélésben, ha látod, hogy fáradtak az emberek!
Érzelmi állapot, az együttműködés és jó szándék alapja
Ha a munkahelyi klíma nem megfelelő, a dolgozók között ellenségesség uralkodik, az minden információt el fog torzítani. Ugyanez igaz arra az esetre, amikor az ügyfelet vagy vevőt sikerült rossz kommunikációval a cég ellen fordítani.
Ilyenkor azonnal beindul a védekező-támadó magatartás, az elhangzottak rosszindulatú értelmezése, az adok-kapok. Ebben az érzelmi állapotban hemzsegnek a kommunikációs tévedések.
Az érzelmi állapot szerepe miatt olyan fontos vezetői feladat a csapatépítés. Elsősorban a napi munka közben kell figyelni a megfelelő kapcsolatra, az elismerés adására, a dicséretre. Konfliktusok esetén pedig első az érzelmi reakció kezelése és csak utána lehet rátérni a megoldásra.
Fejleszd a vezetői kommunikációs képességeidet!
Gyere el a 4 órás Vezetői Kommunikáció Tréningre, ahol a kommunikációs tévedések hat forrásával is közelebbről megismerkedsz. A tanultak segítenek elkerülni a félreértéseket, tévedéseket, hibákat. Ezáltal a munkád sokkal egyszerűbbé és örömtelibbé válik.