Mik a sikeres változásmenedzsment lépései? Nagyon sok változás csak szalmaláng életű. John P. Kotter tanácsai.
Gondolj csak az újévi fogadalmakra és azok híresen rossz megvalósulási arányára. Ebben a cikkben 7+1 jótanácsot találsz John P. Kotter nyomán. A változásmenedzsment lépéseinek figyelembe vételével a vállalati változások is sokkal sikeresebbek lesznek.
John P. Kotter, a Harvard Business School professzora, neves változásmenedzsment szakértő fogalmazta meg ezt a 8 pontot, és az irodalomban immár klasszikussá vált! Eredetileg a céges változások szabályaiként fogalmazta meg, de az egyéni változások és célok esetében is beválik.
Változásmenedzsment lépései John P. Kotter nyomán
1. Teremts sürgősség érzetet!
Többnyire igaz, hogy konkrét lépéseket egy cél felé csak akkor teszünk, ha már nagyon muszáj. Gondolj csak a vizsganap előtti éjszaka tanuló diákra. A változásmenedzsment lépései közül ez az első. Teremts sürgősség érzetet, hogy egy percig se halogasd az első lépést!
Ezt a jelenséget úgy tudod a hasznodra váltani ha részletesen végiggondolod a jelenlegi helyzetből származó hátrányokat és azt, hogy milyen hátrányokat jelent, ha nem változtatnak rajtuk.
Ha lehet számszerűsíts, gyűjts elrettentő példákat, légy minél részletesebb! A változásmenedzsment lépései közül az első, hogy minden formális és informális fórumon szítod az elégedetlenséget, míg ki nem alakítod a megfelelő problématudatot!
Tedd fel az ellenőrző kérdést: a változást, amit szeretnél, mások valóban elkerülhetetlennek, életfontosságúnak, halaszthatatlannak érzik? Ha nem így van, nagyon nehéz lesz megnyerni őket a változásnak. Gyűjts tényeket, adatokat, amik motiválóan hatnak másokra is!
2. Teremts erős koalíciót!
Egyedül és főleg széllel szemben nehezen megy… Keress magadnak partnereket, akik támogatnak, akik veled együtt képviselik a jó ügyet. A változásmenedzsment lépései közül a második, hogy igyekszel minél több társat találni a változások elindításához.
Mit jelent az, hogy valaki téged támogat? Néhány szempont ehhez a kérdéshez:
- benne is megvan a probléma tudat
- hajlandó a változtatásért tenni, azért dolgozni
- van elképzelése a jövőről, legalább részben egyetért a te elképzeléseiddel
Koalíciót köthetsz a célodtól függően hasonló helyzetű emberekkel, munkatársakkal, beszállítókkal, szakemberekkel.
Tedd fel magadnak az ellenőrző kérdést: vannak-e társaid a változásban, vagy egyedül nézel szembe az akadályokkal? Ha egyedül vagy, próbálj meg segítséget keresni, nehogy menet közben leszavazzanak!
3. A változásmenedzsment 3. lépése – a közös, vonzó jövőkép!
Fogalmazd meg azt is, hogy miért lesz jó másoknak, a környezetednek a cél elérése! Ezzel eléred náluk, hogy támogassanak téged. A te célod legyen minél több ember célja! A változásmenedzsment lépései közül a harmadik, hogy minél több támogatót gyűjts magad köré!
Vállalati célok esetén fogalmazd meg a vonzó jövőképet minden egyes munkaterületre külön-külön! Ne feledd, hogy mindenkit az motivál, ami az ő személyes előnye, így a jövőképet is az ő szempontjából fogalmazd meg!
Egyéni célok esetén a vágyott állapotot minél konkrétabban jelenítsd meg magad előtt – ha a célod olyan jellegű, gyűjts róla fényképeket, leírásokat. Érezd bele magad a vágyott állapotba, mintha már elérted volna azt!
Tedd fel magadnak az ellenőrző kérdést: örömmel tölt el az, ha arra gondolsz, hogy elérted a célt? Konkrétan, minden érzékszerveddel bele tudod képzelni magadat az új helyzetbe? Ha nem, akkor formáld még a célodat vagy keress újra, mert csak az a cél mozgat minket, amit pontosan látunk!
4. Kommunikáld a célt és a jövőképet, hogy mások is megértsék és elfogadják!
A célodat ne tartsd magadban, oszd meg másokkal. Ne csak a célról, hanem annak hátteréről és a jövőképről is informálj minél több embert, aki érintett lehet benne.
Vállalati környezetben minden kommunikációs csatornát vess be annak érdekében, hogy a jövőkép mindenkihez eljusson! Ez nem csak e-mail, értekezlet lehet. A változásmenedzsment projektben résztvevők kihasználhatják az informális beszélgetéseket, a vállalati kommunikációs felületeket is. Hasonló célokat szolgálnak a plakátok, információs táblák. A változásmenedzsment lépései közül ne hagyj ki egyetlen kommunikációs csatornát se!
Tedd fel magadnak az ellenőrző kérdést: tud még valaki más is a célodról rajtad kívül? Ha csak magadban tartod a célt, akkor senki nem tud benne támogatni, senki nem tud segíteni a feltételek megteremtésében. Mondd el másoknak is, beszéld meg velük a célod!
5. Engedd szabadjára a társaidat/ munkatársaidat a jövőkép megvalósításában!
Az emberek azzal azonosulnak, amiben közreműködnek. Ha azt akarod, hogy a változások megvalósításában társaid legyenek, hogy a változásért motiváltan és felelősen dolgozzanak, akkor engedd őket beleszólni a folyamatokba.
A magánéletben lehet, hogy nincsenek munkatársaid, de vannak társaid, akik veled tartanak, akikre hallgathatsz és akiket szintén bevonhatsz a célod elérésébe. Engedd, hogy a családod, a barátaid támogassanak, segítsenek neked! Vond be őket aktívan a változásba!
Közösségben minden sokkal könnyebben megy. A változásmenedzsment lépései közül ez volt az ötödik.
6. Változásmenedzsment lépései – tervezd meg a sikereket is!
Igen, tervezd be a sikert, az első mérföldkövet, amit hamar el lehet érni. Ezzel már a folyamat elején kézzel foghatóvá és megélhetővé válik a végső cél, a végső siker! Hatalmas energiát ad!
A változásmenedzsment lépései között nagyon fontos a sikerek és az előrehaladás mérésének a betervezése.
Egyéni céloknál is ismerős technika ez. Ha például le szeretnéd futni a félmaratont, tervezz be először egy 5 kilométeres városi futóversenyt! Ha házat akarsz építeni, készíttesd el először a tervrajzot! A részsikerek motiválnak arra, hogy végigvidd az egész folyamatot!
Vállalati változások esetén a részsikerek elérése, azok kommunikálása és megünneplése teszi érzékelhetővé a haladás folyamatát. Ez nagyon fontos a motiváció fenntartása céljából.
Tedd fel magadnak az ellenőrző kérdést: van valamelyest kidolgozott megvalósítási terved? Tudod mi lesz az első lépés és az első siker, amit el fogsz érni? Alkoss tervet, rajzold meg a folyamatot és tervezd meg a sikereket! Így mindig tudni fogod, hol tartasz!
7. Intézményesítsd az új megközelítéseket!
Teremts olyan környezetet, ami nem engedi a visszacsúszást. Vállalj olyan elköteleződést, amit nem tudsz könnyen felmondani, kötelezd el magad olyan szabályok mellett, amik segítenek az elért eredmények hosszú távú megtartásában!
Ha sportolni szeretnél, készülj versenyekre (nem kell nyerned), iratkozz be egy sportklubba. Ha vállalati változást vittél végbe, alakítsd át a szervezetet, fogalmazz új szabályokat, rendezd át a munkaterületet…
A változásmenedzsment lépései közül ezt az utolsót nehéz megvalósítani. A berögzült szokások hamar visszafordítják a változási folyamatokat. Éppen ezért támogatnod kell a dolgozókat, mindenkit a saját tudásszintjének és képességeinek megfelelően. A vezetői stílusok helyes használata nagyon sokat segít ebben a fázisban. Ez biztosítja, hogy a megváltozott körülményekhez mindenki maximálisan alkalmazkodjon.
8. Megszilárdítva az elért eredményeket kezdeményezz új változásokat!
Addig, amíg az elért eredmény nem válik szilárddá, megkérdőjelezhetetlen szokássá, amíg az új állapot nem lesz olyan magától értetődő, mint ami a régi volt, óvakodj az új változások elindításától!
Egyszerre egy lépést tegyél meg, s ha az megvan, jöhet a következő! A 7+1 jótanács a célok elérésére ezzel az utolsó jótanáccsal válik teljessé.
Téged is érint a változásmenedzsment? A céged változás előtt vagy éppen után áll?
Megkönnyíted magadnak a változás menedzsmentet, ha elsajátítod a hozzá tartozó ismereteket. Egy 4 órás Változásmenedzsment tréningen bevezetést kapsz a változások előkészítésébe, kommunikálásába és támogatásába. Segítségével sokkal tudatosabban és eredményesebben tudod kezelni az előtted álló változásokat vagy éppen támogatni a már elindított változási folyamatokat.
Természetesen egyéni támogatást, tanácsadást is kaphatsz a konkrét változások menedzseléséhez. Vedd fel velünk a kapcsolatot, és rövid idő alatt tisztázzuk a részleteket.